http://www.ethicurean.com/2007/03/18/rice-and-energy/
A paper by Kristensen in the journal Marine Technology (Ref. 4) provides energy consumption figures in terms of the number of megajoules used to carry a ton of cargo a distance of one kilometer. For a 1,500 TEU container ship, the energy usage is 0.165 megajoules per ton per km,
..//..
The Kristensen paper (Ref. 4) gives an energy consumption for a heavy-duty truck of 0.69 MJ/ton/km,
laten we het eens over een ton veevoer hebben (manioc e.d.)
We vervoeren dat per truck naar een haven in Afrika/Azië, en vervolgens per truck hier naar de varkensstal:
totaal 500 km x 0.69 MJ/ton/km = 345 MJ/ton, 345 kJ/kg
We vervoeren dat per schip over gemiddeld 10 000 km:
totaal 10 000 x 0,165 MJ/ton/km = 1650 MJ/ton, 1650 kJ/kg.
opgeteld ruwweg 2 MJ/kg aan energie voor transport.
Energie voor productie van rijst bijvoorbeeld:
I found a 2005 paper in the American Journal of Environmental Sciences by three researchers from Bangladesh that provides estimates of the total Bangladeshi agricultural energy input (Ref. 2). They collect data on human power, animal power, machines, fertilizer, irrigation, and so forth using government reports, field studies, and simple calculations.
The energy input devoted to rice is not specifically listed. Because 75% of the agricultural land is for rice production, I assumed that the total agricultural input on a per hectare basis (one hectare = 2.47 acres, abbreviated as ha) was reasonable to use for rice. In 2001, the yield was 2.81 metric tons of milled rice per hectare. (The paper provides yield in terms of rough rice, I used the Ref. 3 figure of a 29 percent mass loss, i.e., 1 kg of rough rice is 0.71 kg after milling.) Energy consumption was 17.43 gigajoules per hectare (a gigajoule is 1 billion joules, abbreviated as GJ).
Thus, 6.2 GJ are needed to produce a ton of milled rice in Bangladesh,
Dat is nog 6 MJ/kg, totaal 8 MJ/kg als orde van grootte voor de productie en transport van veevoergrondstof. Goed, (energie)produktiekosten voor de transportmiddelen (vrachtauto's, schepen) e.d. zitten er nog niet in. Nog eens 4MJ??
Jij vond (omgerekend) 38 MJ/kg aan energetische waarde voor dat droogvoer.
Een kilo varkensvlees kost dan 4 x (38 + 8 +4) = 200 MJ
Energierekening voor de varkensstallen, en wat dies meer zij óók nog niet. Maar inmiddels is de zaak al minder bulkig.
Ik kan geen cijfers vinden, maar dat moet met 50 MJ/kg vlees toch een heel eind gedekt zijn lijkt me.
Een kilo varkensvlees kost dan 250 MJ, en levert me er 21 (ook weer omgerekend van jouw cijfers). Ruwweg 8-9 % efficiency.
Nou eet ik dat voer zelf

direct. Het hoeft nu niet meer van ver te komen (onze eigen productiecapaciteit is een heel eind toereikend zo). Dat groeit in een moderne wereld natuurlijk niet naast de deur, niet alleen dat, maar onze eigen boeren hebben heel wat meer energie nodig:
As an alternate method, I calculated the energy input using a combination of the ratio of output energy to input energy from Ref. 5 (1.76) and the yield from Ref. 3 (6.18 t/ha) to obtain an estimate of 24.8 MJ for 2.5 kg of milled rice. Ill call this energy estimate California B.
Da's 10 MJ/kg, plus nog eens 4 voor het transport van het land naar mijn bord, da's 14 MJ/kg.
52 MJ levert mij 38 MJ, da's een efficiency van 73%. Dat is 9 x zo efficient als per varkenslap.
Maar je zou ook kunnen zeggen dat 4 x 38 MJ die in die varkenslap verdween (gratis) zonne-energie is. Dan levert 100 MJ mij er 21. Efficiency ruwweg 20 %.
Je zou ook kunnen zeggen dat 38 MJ in mijn vegetarische hap gratis zonne-energie is. 14 MJ levert mij er dan 38. Dat is een efficiency van 270 %. Dat is 13 x zo efficiënt als per varkenslap.
Maar hoe je het ook bekijkt, erger dan dat lijkt het me niet te worden.
Eén calorie energie uit vlees kost 33 calorieën om ze te produceren. (OIVO)
Dit lijkt dus inderdaad, hóe je het ook bekijkt, minstens 2 x zoniet 3 x overdreven.