Puzzel Puzzels
loxerium
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 17:00

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Wat is er gebeurd met www.astroproducts.be ?

Ik heb op 8 augustus iets besteld maar heb het nog altijd niet ontvangen. Een tijd na de bestelling stond er op de site lezen dat ze met vakantie waren tot 9 september, goed het is nu 13 september en hun site bestaat niet meer...

Graag meer info a.u.b Ik heb ze al 2 e-mails gezonden. Op geen van beide is er gereageerd.

m.v.g.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Astroproducts is gestopt.

Heb je het geld al overgemaakt? In dat geval zou ik hem zeker eens bellen of nog eens mailen. Als je het geld niet hebt overgemaakt hoef je niet meer te wachten. Ze leveren niet meer :wink:
Fred69 schreef:http://www.telescope-service.com/dobsonian...niansstart.html

welke van deze zou je aanbevelen ruben?
De 8" dob is een goede beginnerstelescoop voor puur visueel waar te nemen. Als je wil gaan fotograferen heb je er niet veel aan. Dan moet je voor een equatoriale montering gaan. Onthoud dan wel dat een equatoriale montering met een even grote kijker veel duurder uitvalt dan een dobson van gelijke opening. Ook moet je in de astronomie niet in termen van vergroting gaan denken. De uiterste vergroting van een 8" telescoop kan dan wel 400x zijn......toch zul je dit visueel nooit halen. Hier is de seeing (kwaliteit van de atmosfeer) in nederland gewoon niet goed genoeg voor. Als je een tijdje gaat waarnemen zul je merken dat je qua vergrotingen niet al te vaak boven de 200x uit gaat komen. Het kan allemaal wel....maar dan moet het een goede nacht zijn.

(Als mijn 200mm newt op een eq6 pro binnenkomt kan je een first-ligt review verwachten)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

paulebappie
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:24

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

loxerium schreef:Wat is er gebeurd met www.astroproducts.be ?

Ik heb op 8 augustus iets besteld maar heb het nog altijd niet ontvangen. Een tijd na de bestelling stond er op de site lezen dat ze met vakantie waren tot 9 september, goed het is nu 13 september en hun site bestaat niet meer...

Graag meer info a.u.b Ik heb ze al 2 e-mails gezonden. Op geen van beide is er gereageerd.

m.v.g.
Hier hetzelfde,

Ik heb 19 Juli een adapterkabel besteld voor mijn ETX-70AT en ook betaald. Daarna meerdere malen een mail gestuurd (Juli, Augustus, September) maar nooit een antwoord of kabel ontvangen.

Hoe krijg ik nu mijn geld terug?

Groeten Paul
loxerium
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 17:00

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

kijk eens hier = http://www.astroproducts.info/

Blijkt dus dat ik voor 36 euro ben opgelicht, gelukkig is dit niet zo'n grote som maar ik wil wel mijn geld terug!

m.v.g.
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Het zijn geen oplichters. Ik heb er ook wel eens spullen besteld en deze zijn netjes en snel geleverd.

Ze zijn wel gestopt dus ik zou even telefonisch contact zoeken. Ik weet niet of ik hier zomaar een telefoonnummer mag plaatsen. Maar als je die wil stuur me maar een pb'tje.
maikel
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 19:50

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik zit met een probleem......... ik weet niet welke telescoop ik moet kopen.

Ik zit te dubben tussen de bresser messier n203 incl motoren (€649) of een meade ETX 90 (€825). Mijn gevoel zegt de meade maar m'n grootsheidswaanzin wil graag de N203.

Kunnen/willen jullie mij uitleggen welke ik het beste kan nemen en vooral waarom of waarom juist niet. Ik heb niet zoveel verstand van telescopen vandaar dat ik denk hoe groter hoe beter.

Wat ook niet onbelangrijk is wat ik ermee wil doen. Ik wil graag deepsky en planeten gaan bekijken en fotograferen.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groet,

Maikel
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Je zegt het zelf al. Je wil graag deep sky gaan kijken. Dan is de bresser beter geschikt voor je. De meade is een erg mooi ding (ik heb er ook een gehad omdat ik een goed draagbare telescoop wilde) maar de bresser vangt veel meer licht en is dus beter voor deep sky.
Martijn555
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 19:39

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een Bresser Galaxia gekocht op een EQ3 montering.

Maar wat betekenen eigelijk al die cijfers op de montering, het enige waar ik wijs uit word zijn de graden in de hoogte.. :)

Heeft iemand miss een Nederlands talige handleiding voor me?

of kan iemand me er wat meer over vertellen?

groeten Martijn.
jacjac
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 okt 2006, 15:25

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Wij (pa en zoon) zijn amateurs in sterrenkunde die interesse hebben in astrofotografie.

Wij zoeken een sterrenkundeclub in de buurt van Zoetermeer, die ons wegwijs kan maken met onze Meade LXD55 telescoop en een Meade DSI ccd camera.

Wie weet er zo een club.
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Martijn555 schreef:Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een Bresser Galaxia gekocht op een EQ3 montering.

Maar wat betekenen eigelijk al die cijfers op de montering, het enige waar ik wijs uit word zijn de graden in de hoogte..   :)  

Heeft iemand miss een Nederlands talige handleiding voor me?  

of kan iemand me er wat meer over vertellen?

groeten Martijn.
Die cijfertjes heb je eigenlijk nergens voor nodig. Ze zijn niet echt handig om iets te zoeken aan de hemel. Om iets te zoeken kan ik je een sterrenatlas aanbevelen. Bij stichting de koepel verkopen ze die. Heb zelf de sky&telescope pocket sky atlas en ik vind m echt super!
Martijn555
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 19:39

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

ik neem aan dat je deze bedoelt? : http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3184
sjaakstar
Artikelen: 0
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 06 mar 2006, 12:00

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb al een tijdje Fisueel met mijn dobson de nightsky waargenomen. nu dat ik best veel heb gezien. zou ik graag verder willen gaan met astrofotografie met name deepsky.

alleen weet ik helemaal niets van astrofotografie. dus mijn vraag is dus dan wat heb ik allemaal nodig om op een redelijk niveau astrofotografie te gaan doen.

welk telescoop, camera enz en hoe ik deze apparaten moet gebruiken.

Groeten Sjaakstar
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ten eerste moet je een montering hebben die de beweging van de sterren kan volgen. Voorbeelden van echt goede monteringen voor astrofotografie zijn de losmandy's (gm8) en de monteringen van vixen (gp-e, gp-dx). Let wel dat dit dure monteringen zijn. Er zijn ook goedkopere chinese monteringen (heq-5, heq-6). Hier moet je dan wel nog het vet van vervangen en wat andere modificatie's aan doen om ze op hetzelfde niveau te krijgen van de eerdergenoemde monteringen.

Om te starten met astrofotografie kun je het beste een telescoop aanschaffen met een zo laag mogenlijke f waarde. Een ED80 (van orion of skywatcher) is een goede keuze om mee te starten. Deze is niet zwaar (hoeft dus geen zware montering te hebben) en de volgfouten van de montering zijn niet snel te zien.

Als camera is een Meade Dsi (pro) of een Orion starshoot erg leuk. Dit zijn niet al te dure ccd-camera's met een goede prijs prestatie verhouding.
sjaakstar
Artikelen: 0
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 06 mar 2006, 12:00

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hoeveel ben ik dan ongeveer aan kwijt???

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Op zn goedkoopste (geupgrade heq-5 met 80mm ed kijker en camera en wat andere benodigdheden) zit je rond de 1800 tot 2000 euro.

Voor een losmandy gm8 met een ed80 en camera en benodigdheden zit je rond de 3000 euro.

Voor een vixen gp-dx met ed80 en camara en benodigdheden zit je rond de 2800 euro.

Zeker geen goedkope aanschaf dus en alleen doen als je echt zeker bent van je zaak :wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!