Puzzel Puzzels
sjaakstar
Artikelen: 0
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 06 mar 2006, 12:00

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

haha duur zeg :) . maar kan ik niet eigenlijk met een dobson deepsky fotografie doen. of is dat onmogelijk???

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Alles is mogelijk. Skyguy wil alleen het allerbeste. Fotografie met een dob is prima te doen. Goeie camera kopen + adapter en je komt een heel eind. Op www.teleskop-service.com verkopen ze nu ook canon camera's, misschien is het leuk om daar eens rond te kijken.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
skywatcher
Artikelen: 0
Berichten: 1.010
Lid geworden op: di 11 nov 2003, 12:53

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Photografie door een dob is dan wel mogelijk , maar je zal zelfs met tracking platform beperkt zijn in belichting .

Voor minuten lange belichting met je ofwel equatoriaal tracken of je moet de beeldveld rotatie compenseren .

Verder moet je ook eens kijken naar de monteringen die Skyguy aanhaalden .

Ze zijn inderdaad duur , maar ze zijn klaar recht uit de doos zonder dat je eerst syntavet moet vervangen door wit lithiumvet ( de vixen en losmandy toch ) .

De periodic error met de twee hier genoemde is ook aanzienlijk minder dan de chinese monteringen zodat je toch al kan beginnen zonder guiden .

De goedkoopste manier om met astrofotografie te beginnen is mijns inziens oftewel snapshots door het oculair , of de camera op statief voor sterrenbeelden te schieten (tot 30 seconden belichting voor een 50mm lens in 35mm formaat) .

De volgende stap zou zijn om de camera vanboven op de kijker te plaatsen om sterrenbeelden langer te kunnen belichten .

Op die manier zijn de vereisten om precies te tracken redelijk klein en je kan via een kruisdraadoculair corrigeren .
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Alles is mogelijk. Skyguy wil alleen het allerbeste.


Nou het allerbeste....zet dan nog maar wat nulletjes achter de prijzen die ik al noemde :) . Maar het is gewoon zo....dit is een dure hobby. Vooral als je met astrofotografie gaat starten.
Fotografie met een dob is prima te doen. Goeie camera kopen + adapter en je komt een heel eind. Op www.teleskop-service.com verkopen ze nu ook canon camera's, misschien is het leuk om daar eens rond te kijken.
Is te doen, maar dan heb je zoals skywatcher al zegt een trackingplatform nodig. En die zijn niet goedkoop. En die canon camera's zijn inderdaad leuk. Denk niet dat je er veel aan hebt met een dob, maar met een equatoriale montering zijn er prachtige dingen mee te doen!

Maar start zoals ookal is gezegt (ik val in herhaling :) ) eerst beginnen met occulairprojectie of met maan & planetenfotografie is het beste. Zo kom je veel te weten over astrofotografie en kom je tegelijk te weten of je er verder in wil gaan. (ik in ieder geval wel :) )
Maarten364
Artikelen: 0
Berichten: 33
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 16:41

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo,

Bij mijn lxd75 150 mm SN die ik afgelopen jaar gekocht heb, zat alleen een 26 mm oculair geleverd. De vergroting hiermee is: 29.3x (brandpuntsafstand is 762 mm). De max. vergroting zou iets van 400x zijn, maar dit lijkt me in Nederland niet reëel. Wat kan ik het beste voor oculair aanschaffen, als ik met mijn telescoop de maximale vergroting in Nederland wil behalen? Een 3.5 mm (217.7x), of is dit al te hoog?
Leeuw1
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 11 dec 2005, 18:37

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Lidl heeft volgende week 3 telescopen in de aanbieding.

Een refractor (Bresser) voor 89 Euro, de bekende ETX70AT van Meade die al voor de derde keer bij lidl verkocht wordt, en nu ook een Meade LXD75 voor 599 !!

Wie kan mij vertellen of dit een goed aanbod is?
Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

De LXD75 is leuk, maar ik vraag me af wat de garanties zijn en wat je voor dat geld er nog meer allemaal bij krijgt. Skyguy zal je ongetwijfeld de EXT gaan aanbevelen en hij is ook heel erg mooi! Voor toch iets meet power moet je het toch wel zoeken in de richting van de LXD. En voor prijsvergelijkingl, kijk een op teleskop-service.com.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Nou, de etx 70 zou ik je zelfs niet aanbevelen ;) .

Die lxd75 is wel erg leuk, dat geld betaal je normaal alleen voor de montering. Je krijgt de telescoop er dus eigenlijk gratis bij :) . Let wel op dat de focusser op die telescoop van plastic(horror :) ) is. Je zal die dus snel willen vervangen door een andere. Voor de rest is het een mooi ding, na het vet van de montering vervangen ook zeker geschikt voor astrofotografie.

(btw, ik heb mn etx niet meer. Hier is een fototje van mn nieuwe. Een ED80 op een heq5 en een 8" Gso F5 newton)

Afbeelding

Afbeelding
Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik dacht dat jij zo'n grote fan was van de ETX... Maar die nieuwe ziet er ook wel heel nice uit. :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ow maar ik ben ook een fan van de etx (ok, maakt wat herrie maarja). Alleen niet van de etx 70 :) .....
rened
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 17:01

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Even een vraag voor de specialisten. Ik heb nu de (bekende ahum)Skylux van Lidl en heb in de spaarzame nachten saturnus, jupiter en nevels gezien in het afgelopen jaar. Nu zag ik van de week een Bresser Galixia (114/900) staan voor 189 euro. Zag er indrukwekkend uit (tenminste voor mij)

Nu is mijn vraag schiet ik hier veel mee op of ik beter even doorsparen ?
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Dan kan je beter even doorsparen. De stap van de skylux naar de bresser is er wel een. Maar niet zo groot dat je echt het WOW gevoel krijgt. Even doorsparen voor een leuke 8" dobson of 150mm op een montering is een goed idee :)
rened
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 17:01

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ok Skyguy bedankt voor het antwoord. Ik had zelf ook al een beetje twijfels of ik er heel veel mee op zou schieten, een beetje dus. Hij zag er zoals ik aangaf wel mooi uit, maar dat zegt niet alles. Maar ik spaar nog even door.
Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Voor een 150mm newton moet je wel heel flink door sparen, die ga je niet (met montering) onder de €400,- krijgen. De 8"dob is daarintegen een stuk goedkoper, die kan je al wel voor €300,- krijgen. Ten slotte is de keus natuurlijk helemaal aan jou, je moet kiezen wat het best bij je past. Ook moet het praktisch zijn, het is voor mij niet handig als ik een 8"dob heb staan, hij is gewoon te groot...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

rened
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 17:01

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ok Ruben, jij ok bedankt voor het advies. Ik zal eens verder op internet zoeken naar beide type telescopen en even verder sparen.

Blijft moeilijk vind ik, er zijn zoveel verschillende telescopen op de markt. Tot die tijd blijf ik genieten van mijn bescheiden Skylux. Ik heb wel twee goede occulairs erbij gekocht ipv hetgeen erbij zat. dat maakt wel een verschil. Hoop volgende week weer op mooie heldere avonden/nachten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!