aaargh schreef:Ik heb een Newtonkijker, 114 mm spiegeldiameter, 900 mm brandpuntsafstand.
Ik heb ook nog 2 oculairen, 6 en 20 mm, en een 2X Barlow-lens.
Kan iemand me zeggen wat ik hiermee zou moeten kunnen zien, is M31 bijvoorbeeld een optie voor me.
Het gemmakelijkste zou zijn, wat is de grensagnitude die ik kan halen?
Je zou theoretisch alle messier objecten aan moeten kunnen met deze telescoop. Maar een aantal zijn niet goed te zien vanuit nederland, en het ligt veel aan de lichtvervuiling wat je wel en niet kan zien. Verwacht in ieder geval geen foto-like beelden. M31 is zeker een optie, maar verwacht hier ook weer geen wonderen (maar dat is bij heel veel deep sky objecten zo)
Miker schreef:Verdorie zeg, hoe komen jullie aan zo mooie foto's?
Ik heb een telescoop waar ik nauwelijks de maan mee vind, als ik ze dan gevonden heb is ze helemaal onduidelijk.
Dus heb ik een paar vraagjes:
1, Wat is een goede telescoop?
2, Hoe trek je een foto van het beeld?
3, Is het beeld bij elke telescoop in spiegelbeeld?
Waarom woon ik toch in een van de meest verlichte landen ter wereld :s, ik zie nauwelijks een ster buiten.
1, Dat ligt voor een groot deel aan je budget.
-Als je liever niet te veel uitgeeft is
deze kijker bijvoorbeeld heel leuk. Hiermee zal je (met een goede sterrenkaart en wat oefening) veel leuke dingen mee kunnen zien.
-Als je wat meer te besteden hebt zou je voor
zoiets kunnen gaan. Deze kijker heeft een grotere opening en vangt dus meer licht. Hierdoor ga je meer details zien op planeten en je zal meer deep sky objecten kunnen zien.
-De volgende stap in grote (en prijs) is
zo'n telescoop. Deze telescoop vangt meer licht dan de vorige waardoor je weer meer details op planeten en deep sky gaat zien.
-En dan heb je naast de equatoriale kijkers nog de
dobson kijkers. Dit soort kijkers zijn newton telescopen op een dobson montering. Nadeel van de dobson montering is dat je er niet mee kan fotograferen. Voordeel is dat de prijs in verhouding tot een newton op een equatoriale montering zeer gunstig is! Veel opening voor weinig geld. Nog een voordeel van de dobson is dat je hem niet op de pool uit hoeft te lijnen, het is dus neerzetten en kijken.
Ik heb nu alleen spiegeltelescopen genoemd omdat deze een goede prijs-openings verhouding hebben. Je krijgt meer opening voor je geld...en hoe meer opening..hoe meer je ziet.
2, Je kan door een simpele digitale camera voor het occulair te houden al heel leuke maan en planeten foto's maken. Je kan dan een klem kopen om de camera op het occulair vast te klemmen zodat je hem niet meer hoeft vast te houden. Deep sky fotografie vereist een equatoriale montering met volgmotoren. Dit is omdat de draaing van de aarde bij lang belichte opnames (wat nodig is voor dit soort fotografie) te zien is. Je krijg dan stersporen (uitgesmeerde sterren).
Ook kan je met een webcam heel leuke maan en planeten foto's schieten. Maar hiervoor is een equatoriale montering toch wel heel makkelijk omdat je hiermee de draaing van de aarde kan compenseren.
3, Het beeld is in lenzentelescopen, smith-cassegrain, maksutof-cassegrain gespiegeld. In een newton kijker is het beeld ook gespiegeld maar ook nog 90 graden gedraaid. Maar een omgekeerd of gedraaid beeld is voor astronomische waarnemingen niet storend dus het maakt in de keuze van een kijker niks uit.