Puzzel Puzzels
Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Dingen die je makkelijk kan zien vanuit je achtertuin hebben vaak een magnitude van niet meer dan 6-7. Zeker met een 114mm moet je niet verwachten prachtige nevels te zien. Zoek eens naar een paar leuke dingen die vaak voor een verrekijker worden aangeraden, dat levert fraaie beelden op. Denk aan M45, M41, M31, dubbele sterrenhoop in cassiopeia en vele andere open sterrenhopen. Ook zijn er een aantal leuke dubbels; de 2e ster uit de steel van grote beer is een makkelijke dubbel (zelfs een dubbele dubbel!). En als je een mooi zicht hebt op het oosten, moet je eens kijken of je in hercules M13 kan vinden. Als je je 6mm oculair gebruikt, kun je Saturnus ook leuk bekijken. Van nevels moet je niet teveel verwachten, daar is je scope te klein voor.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Saturnus weet ik te vinden en ziet er prachtig uit, bedankt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

nicolai
Artikelen: 0
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 21:22

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

eey ik ben totaal nieuw tot dit onderwerp en ben bezig met een verslag over telescopen te schrijven om er meer over te leren heeft iemand nog een bepaalde goeie tip of goeie site waar ik naar moet kijken reacties zijn altijd welkom Voor mijn werkstuk moet ik vooral beschrijven hoe een telescoop werkt en daar loop ik nogal vast omdat de ene telescoop is om diep in de ruimte te kijken en de andere is weer om naar planeten in ons zonnenstelsel te kijken

dus ben ik maar begonnen met de geschiedenis van de hubble maar loop nu echt beetje vast :) zo suggesties zijn altijd welkom
"So others may live"

The Guardian
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

aaargh schreef:Ik heb een Newtonkijker, 114 mm spiegeldiameter, 900 mm brandpuntsafstand.

Ik heb ook nog 2 oculairen, 6 en 20 mm, en een 2X Barlow-lens.

Kan iemand me zeggen wat ik hiermee zou moeten kunnen zien, is M31 bijvoorbeeld een optie voor me.

Het gemmakelijkste zou zijn, wat is de grensagnitude die ik kan halen?
Je zou theoretisch alle messier objecten aan moeten kunnen met deze telescoop. Maar een aantal zijn niet goed te zien vanuit nederland, en het ligt veel aan de lichtvervuiling wat je wel en niet kan zien. Verwacht in ieder geval geen foto-like beelden. M31 is zeker een optie, maar verwacht hier ook weer geen wonderen (maar dat is bij heel veel deep sky objecten zo)
Miker schreef:Verdorie zeg, hoe komen jullie aan zo mooie foto's?  

Ik heb een telescoop waar ik nauwelijks de maan mee vind, als ik ze dan gevonden heb is ze helemaal onduidelijk.  

Dus heb ik een paar vraagjes:  

1, Wat is een goede telescoop?  

2, Hoe trek je een foto van het beeld?  

3, Is het beeld bij elke telescoop in spiegelbeeld?  

Waarom woon ik toch in een van de meest verlichte landen ter wereld :s, ik zie nauwelijks een ster buiten.
1, Dat ligt voor een groot deel aan je budget.

-Als je liever niet te veel uitgeeft is deze kijker bijvoorbeeld heel leuk. Hiermee zal je (met een goede sterrenkaart en wat oefening) veel leuke dingen mee kunnen zien.

-Als je wat meer te besteden hebt zou je voor zoiets kunnen gaan. Deze kijker heeft een grotere opening en vangt dus meer licht. Hierdoor ga je meer details zien op planeten en je zal meer deep sky objecten kunnen zien.

-De volgende stap in grote (en prijs) is zo'n telescoop. Deze telescoop vangt meer licht dan de vorige waardoor je weer meer details op planeten en deep sky gaat zien.

-En dan heb je naast de equatoriale kijkers nog de dobson kijkers. Dit soort kijkers zijn newton telescopen op een dobson montering. Nadeel van de dobson montering is dat je er niet mee kan fotograferen. Voordeel is dat de prijs in verhouding tot een newton op een equatoriale montering zeer gunstig is! Veel opening voor weinig geld. Nog een voordeel van de dobson is dat je hem niet op de pool uit hoeft te lijnen, het is dus neerzetten en kijken.

Ik heb nu alleen spiegeltelescopen genoemd omdat deze een goede prijs-openings verhouding hebben. Je krijgt meer opening voor je geld...en hoe meer opening..hoe meer je ziet.

2, Je kan door een simpele digitale camera voor het occulair te houden al heel leuke maan en planeten foto's maken. Je kan dan een klem kopen om de camera op het occulair vast te klemmen zodat je hem niet meer hoeft vast te houden. Deep sky fotografie vereist een equatoriale montering met volgmotoren. Dit is omdat de draaing van de aarde bij lang belichte opnames (wat nodig is voor dit soort fotografie) te zien is. Je krijg dan stersporen (uitgesmeerde sterren).

Ook kan je met een webcam heel leuke maan en planeten foto's schieten. Maar hiervoor is een equatoriale montering toch wel heel makkelijk omdat je hiermee de draaing van de aarde kan compenseren.

3, Het beeld is in lenzentelescopen, smith-cassegrain, maksutof-cassegrain gespiegeld. In een newton kijker is het beeld ook gespiegeld maar ook nog 90 graden gedraaid. Maar een omgekeerd of gedraaid beeld is voor astronomische waarnemingen niet storend dus het maakt in de keuze van een kijker niks uit.
Gebruikersavatar
Ger
Artikelen: 0
Berichten: 17.675
Lid geworden op: di 18 okt 2005, 09:51

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

@Nicolai: hier zijn al 45 pagina's met informatie over allerhande telescopen. Als je die hebt doorgenomen en je hebt dan nog vragen: shoot.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
nicolai
Artikelen: 0
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 21:22

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

dat is het juist ger 45 paginas en ik heb de eerste 6 doorgenomen ik zal maar verder kijken ook maar ik heb gemerkt dat de meeste gewoon gaan over of een telescoop goed is en minder over technische details hoewel skyguys post me alweer wat meer inzicht heeft gegeven
"So others may live"

The Guardian
nicolai
Artikelen: 0
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 21:22

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

iedereen nog bedankt heb nu 20 pagina's gelezen ben er toch wel wat door opgestoken enigste waar ik een vraagje over had is de oculairs in hoeverre bepalen die hoe goed je kan kijken met een telescoop? en de oculairs zijn van verschilende lengtes kan iemand mij het verschil uitleggen?

Hoe groter de F/ verhouding is hoe minder je moet te collimineren?
Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Het brandpuntafstand van het oculair bepaald de vergroting. Heb je bijvoorbeeld een telescoop met een F van 1000mm en een oculair met een F van 20mm wordt de vegroting Fscoop/Foculair=vergroting. Je krijgt dus een vergroting van 50 in mijn voorbeeld. Ik neem aan dat je dus wel ziet dat als de F van het oculair kleiner wordt, de vergroting toeneemt. Daarnaast heb je ook verschillende types oculairen waarbij het verschil vaak ligt in de hoeveelheid lenzen. Verder heb je nog lenzen met een extra groot beeldveld.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Gebruikersavatar
skyguy
Artikelen: 0
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 12:58

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

iedereen nog bedankt heb nu 20 pagina's gelezen ben er toch wel wat door opgestoken enigste waar ik een vraagje over had is de oculairs in hoeverre bepalen die hoe goed je kan kijken met een telescoop? en de oculairs zijn van verschilende lengtes kan iemand mij het verschil uitleggen?
Zoals ruben al aangaf, de occulairs bepalen je vergroting. Maar ze bepalen ook je beeldveld. Stel we nemen een telescoop met 1000mm focal length en een occulair van 32mm met een beeldveld van 52 graden. Je beelveld bereken je dan met de volgende formule :

f-occulair * beeldveld occulair / focal lenth telescoop

Je krijgt dan voor dit voorbeeld : 32*52/1000 = 1.664 graden. Je ziet dus 1.664 graden van de hemel.
Hoe groter de F/ verhouding is hoe minder je moet te collimineren?
Hoe groter de f waarde hoe minder belangrijk precieze collimatie wordt. Bij een f-4 newton moet de collimatie tot op een heel kleine marge precies zijn. Bij een f-8 hoeft dit niet zo precies.
nicolai
Artikelen: 0
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 21:22

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

hardstikke bednakt probeer beetje netjes verslag op school in te leveren ben blij dat ik dit onderwerp heb gekozen ik maar denken dat telescoop iets eenvoudigs zou zijn :)
"So others may live"

The Guardian
nicolai
Artikelen: 0
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 21:22

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Nou gewoon iets anders ik woon op Curacao. Ik heb ooit gehoord dat zelf als het hier redelijk donker is dat je dan nog niet veel kan zien vanwege de vochtige luchtlagen?
"So others may live"

The Guardian
Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Nou gewoon iets anders ik woon op Curacao. Ik heb ooit gehoord dat zelf als het hier redelijk donker is dat je dan nog niet veel kan zien vanwege de vochtige luchtlagen?


Des te meer deeltjes tussen jou en het object zitten des te slechter je beeld. Dat is dus ook de reden waarom Hubble in een baan om de aarde zit (helemaal geen deeltjes meer) en andere grote telescopen zo hoog mogelijk worden gebouwd. Heb je dus een vochtige lucht, dan heb je relatief grote deeltjes die je beeld belemmeren.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
maandag
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: do 08 mar 2007, 09:18

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

hallo,

ik ben een nieuwe topicstarter, sorry voor de foutieve plaatsing(en) op de hoofdpagina,

mijn vraag hoort dan ook hier thuis:

wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen de bresser skylux telescoop 527(lidl) en de skylux 655?

is het de productiedatum of zijn er andere verschillen,

vr gr ruud

Mod Ger: andere 3 topics verwijderd, inclusief reacties daarover. Voortaan beter opletten aub.
Heado
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo,

ik heb al enkele jaren een 60 mm lenzenkijkertje en heb er wel plezier aan gehad. Heb alles wel gezien wat er te zien valt met het kijkertje (en ook nog wat geprobeert wat niet te zien valt met het kijkertje:P)

Al met al heel wat ervaring opgedaan als het gaat om de kennis van de hemel zeg maar en het vinden van sterren en andere objecten.

Nu wil ik een stapje verder gaan en wil het eigenlijk meteen goed doen. Ik heb maximaal 3000 euro te besteden en wil erg graag deepsky in en wil graag een kijker van 10-12 inch

Verder heb ik interesse in astro fotografie (NOG geen ervaring).

Ik weet veel van sterrenkunde maar vrij weinig van kijkers en optiek…

Ik heb zo wat rondgekeken en mijn conclusie is als volgt:

Als ik kies voor de fotografie moet ik dus een geschikte kijker hebben (geen dobson). Met 10 inch zit ik dan al gauw op 2000 euro en dan nog wat materiaal (filters/camera) om te fotograferen. Dit kost me dan zon 3000 euro.

Dan kan ik een dobson nemen met 30cm diameter die erg groot is (is niet zon probleem) maar niet geschikt voor fotografie en die kost 1300 euro:

http://telescoop.nl/product_info.php?cPath...4a4606a1ecba6db

Ik twijfel dus tussen (grofweg):

al mn geld uitgeven en de astrofotografie in (en deepsky) met iets minder grote kijker !

En

De helft uitgeven, geen fotografie maar wel volop deepsky (en een grotere kijker)!

Nu mijn vragen:

Kunnen jullie je vinden in mijn conclusie of zien jullie heel wat meer mogelijkheden?

Wat vinden jullie van de dobson?(zie link) Hij lijkt mij geweldig ! De grootte/onhandigheid is geen probleem.

Hoe groot is het verschil tussen 20, 25 en 30cm?

Moet ik genoegen nemen met 20 of 25 cm? (ik ga nu ik dit geld heb (gespaard!) wel voor minimaal 20cm!)

Wie heeft er meer info over fotograferen door een dobson, sommigen menen dat het uitgesloten is anderen zeggen dat er wel wat kan (met korte belichtingstijden). Ik zou graag weten wat de mogelijkheden zijn met de dobson. Heeft iemand een link ??

Als je denkt een geschikte kijker voor me te hebben (een link) laat het zeker weten !

Ik orienteer nog rustig en laat me informeren. Ik ga ook nog langs bij ervaren mensen op een sterrenwacht.

Maar graag alvast jullie advies en tips !

Heel erg bedankt alvast !

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

heado
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

oja, hieronder heb ik een newton 10inch kijker op 2000 euro geschat, maar dat kan natuurlijk ook heel wat meer zijn,

dat is dus het probleem als ik 10inch wil en fotografie...

Daarom: is de dobson het zeker waard??

relatief goedkoop maar zitten er verder geen nadelen aan? kwaliteit?

Groeten, Jos

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!