Puzzel Puzzels
Ruudo
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Yes, bij deze de rest wat er nog bij zit:

aluminiumkoffer voor lenzen en filters

TS Super plosll lenzen: 4mm, 6mm, 9mm, 32mm, 40mm

Celestron lenzen: 10mm en 25 mm

6 kleuren filters

TS super Barlowlens 2x/1.5x

TS zoomlens 7-21 mm

45 graden prisma

Led nightvision lamp, rood en wit

lenzen reiniger (pen)

kabel met adapter voor aansluiting op de sigarenaansluiting in de auto

Optics

Maksutov-Cassegrains typically have an optical quality very close to that of a very good refractor telescope. At the same time they are free of false colour and are also much more compact.

Inhoud koffer:

- three excellent quality TS Super Plossl eyepieces

- one TS wide angle eyepiece

- our excellent TS Barlow lens (2x/1.5x)

- five carefully chosen TS colour filters and one grey moon filter (not just a cheap green filter)

- an adaptor for focal and eyepiece projection astro-imaging

Ruud

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

skyguy

Dat zijn leuke spulletjes, vooral die occulairs. Maar ik zou zeker proberen wat af te dingen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JoeyH

Hey ik ben al lange tijd geintreseert in de sterren, planeten ed. en heb daarom ook vandaag mn eerste sterrenkijker aangeschaft. Het is die van 80 euro bij de kijkshop, een newton model.

Vergroting: max 350x

Objectief: 110mm

Oculair Factor Factor met 2x Barlowlens

20 mm 35x 105x

12,5 mm 56x 168x

4 mm 175x 525x

Nou ik heb em vandaag even uitgetest en kwam al op een paar problemen :)

Als eerst om half 8 ofzo zag ik in de lucht (westen) een heledere ster, ik denk dat dit venus is.

Nou ik begon netjes met het 20mm opzetstukje en zette hem scherp, nou ging goed maar zag niet veel verschil, met het 12,5mm stukje werd die al iets groter maar nou niet dat je zegt wow. Toen ik de 4mm erop deed kreeg ik em maar niet scherpgesteld, en met die barlowlens al helemaal niet. Zelfs niet met een 20mm + barlow.

Nou het resultaat was dus dat ik alleen een klein fonkeltje in mn vizier kreeg, je kon nog geneens een kleur ofzo zien alleen een mini wit stipje. Ik weet dat je niet veel moet verw8en van een kijker die 80 euro is maar ik had tog wel wat meer verw8.

Kan iemand mij mischien helpen om bijv. de 4mm al scherp gestelt te krijgen?

Verder is het beeld ook 90 graden gedraaid, alsik bijv naar een huis kijk staat het helemaal schuin.

Dus heeft iemand ervaring met deze kijker, en kan mij mischien helpen? Ik zou nl. erg graag een keer de ringen van saturnus willen zien, zou dit mogelijk zijn met deze kijker? xD

Thx
skyguy

JoeyH schreef:Hey ik ben al lange tijd geintreseert in de sterren, planeten ed. en heb daarom ook vandaag mn eerste sterrenkijker aangeschaft. Het is die van 80 euro bij de kijkshop, een newton model.

Vergroting: max 350x

Objectief: 110mm

Oculair Factor Factor met 2x Barlowlens

20 mm 35x 105x

12,5 mm 56x 168x

4 mm 175x 525x

Nou ik heb em vandaag even uitgetest en kwam al op een paar problemen :)

Als eerst om half 8 ofzo zag ik in de lucht (westen) een heledere ster, ik denk dat dit venus is.

Nou ik begon netjes met het 20mm opzetstukje en zette hem scherp, nou ging goed maar zag niet veel verschil, met het 12,5mm stukje werd die al iets groter maar nou niet dat je zegt wow. Toen ik de 4mm erop deed kreeg ik em maar niet scherpgesteld, en met die barlowlens al helemaal niet. Zelfs niet met een 20mm + barlow.

Nou het resultaat was dus dat ik alleen een klein fonkeltje in mn vizier kreeg, je kon nog geneens een kleur ofzo zien alleen een mini wit stipje. Ik weet dat je niet veel moet verw8en van een kijker die 80 euro is maar ik had tog wel wat meer verw8.

Kan iemand mij mischien helpen om bijv. de 4mm al scherp gestelt te krijgen?

Verder is het beeld ook 90 graden gedraaid, alsik bijv naar een huis kijk staat het helemaal schuin.

Dus heeft iemand ervaring met deze kijker, en kan mij mischien helpen? Ik zou nl. erg graag een keer de ringen van saturnus willen zien, zou dit mogelijk zijn met deze kijker? xD

Thx
Hoi Joey,

Dat je het beeld niet scherp krijg ligt er aan dat je telescoop de vergrotingen niet aan kan. Er staat wel dat hij maximaal 350x kan vergroten maar dat is verkooppraat. Een goede leidraad is dat de maximale vergroting van een kijker twee keer de diameter van het objectief is bij een lenzenkijker en anderhalf keer bij een spiegelkijker. Bij jouw kijker wordt dat dus 110x1.5 = 165x. Mischien is het niet leuk om te horen maar de kwaliteit van je kijker zal deze vergroting ook niet toelaten. De luxon staat er niet om bekend erg goed te zijn.

De barlow die erbij zit is prul, kan je beter niet gebruiken. Zonder die barlow zal je een veel mooier beeld hebben. En als je er een zonnefilter bij hebt gekregen (een klein kapje om op je occulair te zetten) MOET JE HEM NOOIT GEBRUIKEN! Die filter kan barsten als je ermee naar de zon kijkt wat leid tot onmiddelijke en permanente schade aan je ogen! Meteen weggooien dat ding! Die zouden wettelijk verboden moeten worden omdat ze echt gevaarlijk zijn.

Dat je venus alleen zag als een witte stip is heel goed mogenlijk, er is namenlijk niet zo erg veel te zien aan venus. Saturnus is al een stuk mooier (als je stellarium download kan je vinden waar hij op welke tijd aan de hemel staat, even googelen op stellarium en je kan hem zo downloaden). Mischien weet je het al, maar je moet niet verwachten om door een telescoop beelden te zien zoals je ze op foto's ziet. Je ziet door een telescoop alles in zwart wit (met uitzondering van de planeten en een paar heldere nevels (waar je met een wat grotere telescoop wat groen in ziet)) en met lang niet zoveel detail als op de foto's.

Niet leuk om te horen, maar de luxon is niet echt een goede scope. Veel verder dan een aantal planeten en wat heel heldere nevel zal je er niet mee komen. Wat wel een erg leuke beginners kijker is is de bresser skylux die komende maandag bij de lidl wordt verkocht voor 89 euro. Goede optiek, goede montering, en je krijgt er ook redelijke occulairs en spullen bij. Al met al een veel leukere beginnerskijker dan de luxon (i know, niet leuk om te horen, maar het is helaas zo)

Groetjes, en als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!
*gast_JoeyH_*

Hey bedankt voor je antwoord. Dan heb ik nog een paar vraagjes, denk je dat het mogelijk is om mn geld terug te krijgen bij kijkshop? Er staat op het bonnentje, als het artikel niet voldoet kun je het binnen 16 dagen ruilen mits ongeschonden gebruikt en in obeschadigde verpakking. Zoals je kunt begrijpen zijn er door mn enthousiasme wat verpakkinkjes kapot (zakjes enzo) je weet hoe dat gaat :) Maar als ik dan mn geld terug krijg zou ik graag de skylux willen kopen ja, ik had em al zien staan maar had geen zin om te w8en tot maandag xD

Nog vraagje dan, die skylux is zegmaar zoon originele scope. Zo'n lange dunne steel zegmaar, wat zijn hier de voordelen van tegenover de luxon?

Kun je uberhaupt wat dingen noemen die je goed kunt zien met de skylux? :)

Thx
skyguy

Of je je geld terug kan krijgen weet ik niet, zou je gewoon moeten proberen :-) .

De skylux is een lenzenkijker (refractor). Een lange dunne telescoop. De voordelen tov de luxon zijn dat de optiek van de skylux veel beter is. En hij is makkelijker te onderhouden. Een spiegelkijker zoals de luxon moet je eerst collimeren (afstellen van de spiegels, google er maar eens op). De montering van de skylux is ook 100x beter dan die van de luxon. Hij trilt veeeel minder en je kan door aan een as te draaien de objecten aan de hemel ook volgen als je de montering goed op het noorde uit hebt gelijnd.

Mars, jupiter, saturnus, m42, m31 en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet wel weten waar je moet zoeken om opbjecten te vinden maar daar helpt een goede sterrenkaart veel bij. En eerst de sterrenbeelden leren herkennen helpt je ook flink bij het zoeken en vinden!
*gast_JoeyH_*

Hartstikke bedankt, ik ben er trouwens 8er gekomen dat ik me geld terug kan krijgen :)

Nog een klein vraagje dan, kun je de planeten s'nachts op elke dag van het jaar zien? Zolang de seeying goed is natuurlijk, gewoon even kijken of dit kan aangezien de aarde en de andere planeten draaien :)
Ruudo

Nogmaals thnx voor je info, skyguy.

Ik heb nu 2 keuzes voor me liggen: zo kan ik terug keren naar de topic, ofwel kiezen voor de Meade ETX70 om er later een goede kijker bij te kopen (heb ik in ieder geval GoTo in huis, vind ik toch wel net zo handig). Of ik kies voor de Celestron nexstar 4 GT waarmee ik ff vooruit kan. De Eigenaar gaf overigens toe dat de nieuwprijs ook 500EUR is maar dat de accessoire ook evenveel waard zijn!

Is deze trouwens vergelijkbaar met de Meade etx 105 (deze zou ik ook nog kunnen kopen)? Het verschil met de ETX70 zal er zeker wel zijn... Qua lichtopbrengst zal het wel meevallen maar de scherpte van het beeld en het meedraaien met de aardas van de 4GT en de ETX105 maken beiden interessanter voor fotografie. Blijft de ETX70 trouwens ver achter bij detail weergave van bijvoorbeeld de ringen van Saturnus of het inzoomen op zonnevlekken??? Of zitten de verschillen in de marge?

I'll keep looking...

Geinig idee dat we, als we naar buiten kijken, tegen dezelfde wolken aankieken :) ...
skyguy

Ruudo schreef:Is deze trouwens vergelijkbaar met de Meade etx 105 (deze zou ik ook nog kunnen kopen)? Het verschil met de ETX70 zal er zeker wel zijn... Qua lichtopbrengst zal het wel meevallen maar de scherpte van het beeld en het meedraaien met de aardas van de 4GT en de ETX105 maken beiden interessanter voor fotografie. Blijft de ETX70 trouwens ver achter bij detail weergave van bijvoorbeeld de ringen van Saturnus of het inzoomen op zonnevlekken??? Of zitten de verschillen in de marge?

I'll keep looking...

Geinig idee dat we, als we naar buiten kijken, tegen dezelfde wolken aankieken :) ...
Het zijn allebij 4" kijkers (etx-105 en 4GT) en ze hebben beide goto. Beide kijkers zijn niet echt geschikt voor lange belichtingstijden, wel voor maan & planeet fotografie. Het verschil tussen een etx70 en de 2 eerder genoemde kijkers is dat het heel verschillende soorten kijkers zijn. De etx-105 en de 4GT zijn maksutof-cassegrain kijkers. De etx 70 is een lenzenkijker (refractor). De mate van details die je kan zien met beide kijkers (ik pak de etx en de 4GT even samen) zal flink verschillen.

De etx70 zal last hebben van kleurfouten, de maksutofs niet. De maksutofs kunnen hogere vergrotingen aan dan de etx 70 wat een + is bij het observeren van planeten (maar staar je niet blind op vergrotingen! Een kleine scherpe planeet ziet er veel beter uit dan een grote wazige). De maksutofs hebben meer opening waardoor je meer details zal zien op de planeten en in deep sky objecten.

Als ik tussen deze kijkers zou moeten kiezen zou ik voor de 4GT of de etx-105 gaan. Over de 4GT kan ik niet oordelen, nog nooit een gezien. De etx-105 heb ik zelf gehad en ik was er erg tevreden mee...ik denk niet dat de 4GT veel zal verschillen in optische kwaliteit. Mechanisch weet ik niet welke de betere is.
Heado

ok, ik denk dat het een GSO 200mm f/4 op een Celestron CG-5 GT gaat worden. Ik ga pas over tot aanschaf over een aantal weken maar zal zeker nog eens wat laten weten als ik 'm daadwerkelijk heb.

Bedankt iig !!

ps. als iemand nog tips heeft of opmerkingen, laat gerust wat weten, ik houd dit forum wel in de gaten!
Gast

ik heb nu wel een leuk bedragje gespaard voor een telescoop ik twijfel tussen deze:

SKP2001HEQ5

Messier N-203 Newton

welke is dan beter?
Ruudo

Mechanisch gezien blijkt, na wat rondkijken, dat de Celestrons een minder goed volgsysteem hebben. Na een tijdje loopt het object soms uit beeld. Dit lees je niet over de Meades, tevens niet bij de ETX70. Ook langere sluitertijden zijn bij de Celestron niet haalbaar. Ik denk dat Meade dan ook een betere keus is als merk.

Ik ga zowieso nu voor een Goto kijker. Het zal de ETX70 wel worden en als de hobby bevalt ga ik upgraden. Ik geef toch al genoeg uit aan muziekapparatuur, fotografie en HDVideo... Het moet niet gekker worden. Maar ja, altijd grote interesse gehad voor de natuur, vooral óók buiten de dampkring. Waarschijnlijk word het dan een goede spiegelkijker met volgmotor waarmee wel langere sluitertijden mogelijk zijn. Was de ETX105 wel in staat trouwens om langere sluitertijden te realiseren?
skyguy

Ook bij de meades kan het gebeuren dat een object uit het beeld loopt, dit komt meestal door onzorgvuldige uitlijning. De meades zijn mechanisch niet veel beter dan de celestron, voordeeltje is wel dat ze in een montering met 2 vorken hangen tov de éne vork van de celestron. (maar of het echt uitmaakt bij zo'n lichte telescoop weet ik ook niet)

Ook de etx telescopen kunnen geen langere sluitertijden aan, de etx-70 niet, maar de etx-105 ook niet. Ik kreeg bij 5 seconden belichting op meer dan de helft van de frames al sterrenstreepen.

Als je met de etx-70 gaat beginnen moet je je wel bedenken dat de kijker wat nadelen heeft (zodat je als je er achter zou komen je deze prachtige hobby niet opgeeft!). Hij kan geen hoge vergrotingen aan (maar zoals ik al eerder zei is een kleine scherpe saturnus beter dan een grote wazige) maar hij heeft wel een mooi groot beeldveld. Hij zal door het korte brandpunt onheroepelijk kleurfouten geven op heldere sterren en op andere heldere objecten. Maar het is zeker een leuke kijker om mee te starten!
skyguy

Ik zou voor de skywatcher op de heq-5 gaan. Goede optiek, en de montering is erg stabiel (heb dezelfde montering).

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Rogier.V

Hallo allemaal,

Na heel wat nachten met een 7x50 verrekijker wil ik nu wel eens een simpele telescoop gaan kopen. Nu is er die aanbieding bij lidl, en de 89,99 kijker lijkt mij wel wat met het budget dat ik er aan wil uitgeven. Ik las al van skyguy dat dit een prima telescoop is om mee te beginnen voor die prijs. Kunnen jullie wat meer info geven, wat er bijvoorbeeld mee te zien is (bij de aanbieding staat 35- tot 175-voudige vergroting, maar 2x diameter is 140. Wat kan je ongeveer met een vergroting van maximaal 100-140 keer zien?). Ook ben ik benieuwt naar de kwaliteit van te telescoop, wat is er goed, en wat is er minder goed aan?

Alvast bedankt,

Rogier
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!