Ik ben bezig met een literatuuronderzoekje naar de invloed van cafeïne op het hart. Lukt allemaal wel, maar er is een stukje in een onderzoek dat ik niet snap. Eerst citeer ik het even, dan geef ik mijn interpretatie. Volgens mij zit ik er helemaal naast, maar ik zou niet weten wat ik dan precies fout heb... Zou iemand me hierbij kunnen helpen? Tnx alvast!
"Cardiac effects of caffeine include direct stimulation of myocardial tissue, initiating increases in rate and force of contractions without concomitant dilation of the coronary vessels. The electrophysiological effects of caffeine include shortening of the effective refractory period in the right atrium, artrioventricular node and right ventricule, and prolongation of the left atrial refractory period without changes in conduction intervals."
Uit ECG opnamen blijkt dat cafeïne inname de rust-periode van de rechter kamer en boezem verkort, en de rust-periode van de linker kamer verlengt (Arnaud, 1987). Omdat de linker kamer bloed door het lichaam pompt (grote bloedsomloop) en de rechter kamer het zuurstofarme bloed naar de longen, zou het mogelijk zijn dat (bij gelijke bloed-output van het hart) de linker kamer krachtiger pompt en de rechter kamer minder krachtig (dus langer per slag). Een mogelijkheid voor een nieuwe onderzoeksvraag is: waarom verkort cafeïne de rust-periode van de rechter kamer en verlengt de stof de rust-periode van de linker kamer? Wellicht heeft dit iets te maken met het feit dat bij de metabolisering van cafeïne de methylgroepen worden afgebroken en omgezet in koolstofdioxide. Als het bloed langer in de longen blijft (bij een langere rustperiode van de linkerkamer in tegenstelling tot de rechterkamer) kan er misschien meer koolstofdioxide het lichaam verlaten (zie de werking van het hart en de metabolisering van cafeïne).
Puzzels