theoriegeladen
Artikelen: 0

Overtuigingsmethode

Volgens de leer van Aristoteles zijn er 3 overtuigingsmiddelen: Logos, Ethos en Pathos. Hoe herken je nu precies wanneer je op een gerechtvaardige manier wordt overtuigd of wanneer dit door middel van Pathos is? Of is er eigenlijk niets mis met Pathos?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pathos
Kritiek

Re: Overtuigingsmethode

Dat is een geladen vraag die je stelt. Pathos heeft te maken met een subjectief principe en dit is in de ethos te vinden omdat het gebaseerd is op logos. Dat heeft te maken met hoe men gedachten be-grijpt. In hoeverre ben je bekend in de filosofie van de geest?

p.s. Sowieso zou ik alles wat Aristoteles schrijft argwanend behandelen. Ik heb het altijd een enge man gevonden. Dat is uiteraard subjectief als ik weet niet hoe, maar het is gebaseerd op wat hij schrijft in zijn ethica.
Mankind censure injustice fearing that they may be the victims of it, and not because they shrink from committing it.

~Plato, The Republic
theoriegeladen

Het was me niet echt te doen om Aristoteles. Ik noemde hem om het begrip pathos te verduidelijken.

Schopenhauer heeft er een boekje over geschreven: de kunst van het gelijk krijgen waarin hij allemaal manieren opsomt waarmee men het op niet-inhoudelijke manier het gelijk krijgt.
Kaspace

theoriegeladen schreef:Het was me niet echt te doen om Aristoteles. Ik noemde hem om het begrip pathos te verduidelijken.

Schopenhauer heeft er een boekje over geschreven: de kunst van het gelijk krijgen waarin hij allemaal manieren opsomt waarmee men het op niet-inhoudelijke manier het gelijk krijgt.
Wat is de titel van dat boek?
theoriegeladen

De kunst van het gelijk krijgen.
Kaspace

De kunst van het gelijk krijgen.

Uit de serie ............voor Dummies zeker? ;) :P
theoriegeladen

Heikos

Ik denk dat je door jezelf te trainen in redeneren er meestal snel achter kunt komen of het gaat om de logos of om de pathos. De pathos heeft alles te maken met emoties, terwijl emoties meestal niets te maken hebben met het punt dat iemand wil maken. Heel kort door de bocht: zodra je emoties ziet in een betoog, dan moet je uitkijken.

Er zijn echter gevallen waarbij de pathos een essentieel onderdeel is van het vraagstuk of van de stelling, zoals bij ethische vraagstukken. Ik zou zeggen: kijk naar het onderwerp en bepaal van daaruit of pathos een invloed zou mogen hebben.

Terug naar “Filosofie”