Beste mensen,
Ik wil met betrekking op creationisme iets vertellen. Ik ben zelf evolutionist maar ik ben er achter gekomen dat het onmogelijk is om een theorie met een bovennatuurlijk component te ontkrachten.
Om een theorie te ontkrachten gebruik je vaak rationele argumenten. Als een theorie tegen de fysische wetten ingaat wordt die gewoonlijk ontkracht, Kijk bijvoorbeeld naar de theorie van Newton. Bepaalde elementen waren niet in overeenstemming met de werkelijkheid en die zijn door Einstein verbeterd.
Nu heb je een probleem om een theorie met BOVENnatuurlijke componenten te ontkrachten, Dat is emperisch gezien onmogelijk. God is een bovennatuurlijk component. Er wordt verondersteld dat deze niet gebonden is aan fysische wetten. Het feit dat je fossielen hebt en koolstofdatering ontkracht niet de visie dat de aarde 6,000 jaar geleden in 6 dagen is gemaakt.
Als God de aarde met alles erop en eraan maakt dan maakt God feitelijk gezien enkel protonen, neutronen en elektronen deze legt die in een specifieke volgorde waardoor het geheel een aarde en levende wezens vormt. Want geef toe in wezenlijkheid is bijna alles zo een combinatie van protonen, neutronen en elektronen.
Nu kun je dus stellen dat als God de aarde en levende wezens heeft kunnen maken deze God ook fossielen en aardlagen heeft kunnen maken op zo'n manier dat wij misleid worden en denken dat de aarde oud is.
Het is zelfs mogelijk dat de aarde een maand of zelfs maar een uurtje oud is! Nu zullen jullie dit a-priorisch verwerpen vanwege het feit dat jullie herrineringen hebben van een X aantal jaar geleden.
Maar hoe denk je dat het komt dat je die herrineringen hebt? Dat komt door de verbindingen tussen neuronen in je hersenen. Dat is dus materie.
En als je ervanuit gaat dat God alles heeft kunnen maken kan het dus ook dat de aarde een uur oud is en dat God een uur geleden de aarde met mensen en gebouwen maakten. Het kan dan dat hij de hersenen van mensen zo heeft gemaakt dat ze zich zaken van lang geleden lijken te herrineren en in deze illusie leven.
Dit is ook een nogal radicale stelleng die net als de creationistische opvatting zowel niet te ontkrachten als niet te bewijzen is. Daarom vind ik de schepping ook zo irrationeel.
Filosofisch gezien is het leuk om hierover na te denken maar in de natuurwetenschappen moet je dit soort zaken buiten beschouwing laten. Je kunt immers ook niet bewijzen of er een theepot tussen de aarde en Mars zweeft en of er een vliegend spaghetti monster bestaat.
Het is nogal vreemd dat veel mensen dit niet inzien.
Wat vinden jullie hiervan hebben jullie verder nog opmerkingen hierover?
Puzzels