We hadden een CP(toets) natuurkunde en toen was er een vraag over een balletje aan een veer. die om een as een rondje draaide(kun je het je voorstellen)
Toen was er een vraag welke krachten er allemaal op het balletje werkte.
ik vulde in:"Zwaartekracht, Spankracht , middelpuntzoekende kracht , wrijvingskracht enz"
nou ging het de leraar om 2 krachten namelijk:
Zwaartekracht en Spankracht
en hij zei:" De middelpunt zoekende kracht is fout want dat is de resultante kracht van de spankracht en de zwaartekracht"
nu heb ik 2 argumenten die ik tegen hem ga zeggen dat de middelpuntzoekende kracht ook goed is
1:waarom hoort de middelpunt zoekende kracht niet in het volgende rijtje thuis?
-de zwaartekracht ontstaat door 2 massa's
-de middelpuntzoekendekracht moet gelevert worden door dat een massa met een snelheid in een circelbaanmaakt
-De snapkracht gelevert moet worden doordat 1 van de 2 massa's aan een touwtje is bevetigd
2:Als de middelpunt zoekende kracht een resultante kracht is van de spankracht en de zwaartekracht is. Hoe komt het dan dat bij een grotere middelpunt zoekende kracht een de spankracht ook groter word?
Dus is de spankracht ook weer een resultante van de zwaartekracht en de middelpunt zoekende kracht.
Wie is het met mijn leraar eens en waarom kloppen mijn argumenten dan niet?
Of wie vind ook dat de middelpuntzoekende kracht gewoon een kracht is die op het balletje werkt?
Puzzels