De premisse dat de aloude methode der natuurwetenschappen eenzijdig vast zit aan de wetten van de deductie is onjuist terwijl inductie een rol speelt aan diezelfde methode.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de natuurwetenschappen eenzijdig en noodzakelijk vastzitten aan de wiskunde(en logica) en dat is de manier waarop zij door ons wordt gekend. En ik denk dat de natuurkunde op een veelzijdige manier vastzit aan de natuur. Door jouw kritiek krijg ik het idee dat misschien niet voor alle gevallen geldt(kan zo niet iets opnoemen; heb jij een voorbeeld?)maar ik vind de beschrijving van de schrijver in ieder geval voldoende. Ik vraag me dus ook af of de schrijver ervoor pleit dat wetenschap geen inductie gebruikt.
Het tweede citaat is in ieder geval een stuk minder vanzelfsprekend. Ik heb niet de tekst gelezen(ga ik misschien zo nog doen)maar ik neem aan dat hij tot die conclusie is gekomen dankzij een redenering in de tekst, maar op het eerste gezicht lijkt het me een tautologie. Aan de andere kant, hoe vorm je anders een hypothese?