Dominantie en territoraliteit kunnen voor conflicten zorgen. Niet iedereen bezit deze eigenschappen in dezelfde mate, en dat is maar goed ook. Echter als twee mensen met sterk ontwikkelde territorialiteit bijvoorbeeld dezelfde kamer moeten delen zullen er conflicten ontstaan (veel mensen met broertjes of zusjes zullen dit herkennen...).
Hetzelfde geldt voor dominantie. Als je twee mensen hebt die zich allebei als leider willen laten gelden tegenover de ander (let op: dit is vaak onbewust, en daarom lastig op te lossen) krijg je ook een conflict. Deze situatie lost zich pas op als de twee of uit elkaar buurt blijven, of als er eentje ergens als 'winnaar' uit naar voren komt.
Wat jij zojuist hebt verteld komt mij heel erg bekend voor inderdaad (maar niet thuis met broer en zus), ik had een reis gemaakt met een groep van 12 mensen (met 2 begeleiders exclusief van de 12 mensen) die wij elkaar al heel lang kennen (z'n 5 jaar) om een heel land te zien/af te reizen/hoe-je-het-ook-noemt .
Doel was niet alleen de hele land af te reizen, maar ook een goed groepsverband te krijgen, deze "evenement" duurde 5 weken. Daarvoor hadden wij een hoop trainingsweekenden en weken gehad, dat wij samen naar een kamp gingen, helaas was ik er niet bij.. (ik was toen erg jong, we maakten de reis toen ik 15 was ofzo, die kampen waren georganiseerd toen ik 10 was en op 14 jarige leeftijd was m'n laatste).
Hierdoor kon ik slecht tegen, tegen een aantal mensen in mijn groep, we konden opzich goed met elkaar omgaan, maar bij het kiezen en nemen van besluiten, waren wel 1 of 2 mensen daar een beetje de baas..
Hier kon ik dus moeilijk mee... gelukkig was voornamelijk still en had m'n mond dicht, want ik durfde niet in te grijpen. ik vraag mij af wat je hier mee kunt doen, aangezien ik zelf nooit z'n sociaal figuur was.
Daarom begin naar feesten te gaan enzovoort, ik weet niet of ik hiermee m'n Sociale vaardigheden kan verbeteren, maar het wordt wel steeds prettiger om met mensen die je eerst moeilijk kon weerstaan, om nu mee om te gaan.
is dit opzich een goed methode om zo op te bouwen? Ik lijk wel eigenlijk meer een iemand die altijd ingedreven zit in een hoek, en z'n mond dichthoud (was vroeger zowieso op school, een buitenbeentje).
Zoek eens in google:
search for positive distinctiveness
Als je daarover leest zal je het misschien meer begrijpen
(Let op: ik behandel dit als een sociale fenomeen met als oorzaak dat de sociale identiteit een belangrijke bijdrage levert tot het zelfbeeld en de meta-identiteit)
ik heb het nog niet kunnen doen helaas, maar ik zal er zeker nog aankijken.