Is alle materie binnen ons heelal voortgekomen uit de oerknal?
Of bevat ons heelal materie of energie in 1 of andere vorm die niet uit de oerknal is voortgekomen?
Is er voor 1 van deze 2 mogelijkheden enig bewijs?
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Uiteraard. Een betere omschrijving in dit geval is een vacuüm.remember schreef:@Denis: Ik heb wel eens gelezen dat er vanuit het "niets" spontaan elementaire deeltjes ontstaan, en dat ze zichzelf ook weer vernietigen, hoort dat "niets" ook bij het heelal
bvd voor het antwoord
Indien het niet zeker is, moet je er van uitgaan dat er buiten dit universum zich een ander universum bevindt dat uiteindelijk eveneens een oorsprong moet hebben in een "bang" en dus uiteindelijk aan onze oorsprong ligt. wat zou dan het verschil zijn tussen dat universum en het onze... uiteindelijk geen, beide zouden vermengen en het geheel alleen meer complex maken.Ja ok, maar mijn vraag is of het ZEKER is dat alle materie (of andere energievormen) binnen ons heelal ook uit die oerknal van ons is voortgekomen...
een bounce (vibratie niet terugkerend naar het nul punt), moet uiteindelijk toch ook beginnen. of niet soms?Piree schreef:Wie zegt dat er een Big Bang was?
Het kan ook een Bih Bounce geweest zijn, of één van de andere opties
There be dragons here!---Zie het heelal als een kaart waarop je je kunt navigeren met een kompas, en je naar de rand verplaatsen equivalent als naar het noorden gaan. Nu, als ik je vertel dat de 'rand' van het heelal de noordpool is, wat is jouw zogenaamde 'buiten het heelal' dan?
Het grappige is dat je scheiding , jou barrière, op zich dan ook deel uitmaakt van een omliggend universum is, en alles uiteindelijk in "een" geheel (singulariteit) blijft.scorchingthevortex schreef:There be dragons here!
Maar serieus, er zouden andere universa kunnen zijn, ontstaan uit andere big bangs en gescheiden van het onze door wie-weet-wat voor barriere. Of deze als onderdeel van het 'heelal' kunnen worden gezien of niet is een semantisch vraagstuk, lijkt mij.
De bewoners van Paaseiland dachten ooit dat ze de enige mensen op het enige stukje land waren, simpelweg omdat ze geen ander land konden zien vanuit hun korte afstand kano's. Toen ze ontdekten dat er toch best wel wat andere stukjes land en mensen waren voelden ze zich best stom. Ik in ieder geval vind dat stellen dat er niets anders bestaat dan het observeerbaar universum omdat er niets anders kan worden geobserveerd best wel een cirkelredenering.
Maar de andere cellen worden niet gezien als onderdeel van die ene cel, ondanks het feit dat ze elkaar raken via barrieres. De definitie van een cel wijst ze aan als individuele cellen.longfun schreef:Het grappige is dat je scheiding , jou barrière, op zich dan ook deel uitmaakt van een omliggend universum is, en alles uiteindelijk in "een" geheel (singulariteit) blijft.
vb: Een cel kan intern opdelen in afzonderlijke cellen en onderdelen vormen, vermenigvuldigen maar uiteindelijk blijft het een pakket binnen de huid van die eerste cel.gewoon omdat er daar buiten niets is dan singulariteit...
stel je woont in een van die cellen en stelt vast dat daar buiten toch iets is, dan moet dat eveneens ingekapseld zijn in iets relatief "groter", dan wordt je huidige 3d wereld gewoon een heel pak groter.