dimitrius
Artikelen: 0

Deugdethiek: wat doe je?

Ik heb een werkstuk waarmee ik bezig ben en een paar vragen moet beantwoorden. Alleen met 3 van ze weet ik niet echt hoe ik het beste het kan formuleren volgens een deugdethiek aanhanger.

Ik heb hulp nodig en ik zou het zeer op prijs stellen.

Vraag 4: Je zoveelste fiets is gestolen en er komt een junk voorbij die je voor 10 euro een redelijk goed uitziende fiets aanbiedt. Wat doe je?

Vraag 7: Stel dat je in militaire dienst zou moeten, zou je dit doet doen of weigeren? Leg uit wat de voor- en nadelen zijn voor de afweging zijn van de etnische theorie.

Alvast bedankt ;) .
ypsilon

Re: Deugdethiek: wat doe je?

Ik zou zeggen dat "dé deugdethiek" niet bestaat, aangezien verschillende filosofen andere deugden en een andere ethiek verdedigden... Wat is de algemene opdracht precies? Als we dat weten kunnen we je misschien wat verder op de goeie weg zetten.
Leg uit wat de voor- en nadelen zijn voor de afweging zijn van de etnische theorie.
Bedoel je hier "ethische theorie", of toch echt "etnische theorie". Eender wat je bedoelt: over welke theorie gaat het precies?

Edit: Ik verplaats dit even naar het subforum ethiek.
dimitrius

ypsilon schreef:Ik zou zeggen dat "dé deugdethiek" niet bestaat, aangezien verschillende filosofen andere deugden en een andere ethiek verdedigden... Wat is de algemene opdracht precies? Als we dat weten kunnen we je misschien wat verder op de goeie weg zetten.

Bedoel je hier "ethische theorie", of toch echt "etnische theorie". Eender wat je bedoelt: over welke theorie gaat het precies?

Edit: Ik verplaats dit even naar het subforum ethiek.
De eigenlijke vraag is met de vragen is: Leg uit hoe een utilitarist, een plichtsethicus en een aanhanger van de deugethiek in de volgende gevallen zouden oordelen en wat voor argumenten zij daarvoor zouden kunnen geven..

Ik heb al redelijk veel af alleen ik blijf steken met die 2. En ja het is ethische ( misstype ). De 3 theorien is in de vraag gegeven.
theoriegeladen

Zijn dit geen vragen waarvan de antwoorden voor iedereen verschillen? Dat klinkt natuurlijk best vreemd voor iemand die gelooft dat er een soort algemean geldige ethiek bestaat, maar ik denk dat mensen anders kunnen handelen dan goed voor hen is, vandaar.

Misschien is het beter als jij jouw gedachtes neerzet. Dan kun je ze zo testen aan de tanden van het WSF ipv dat ik hier een beetje neerschrijf wat ik vind en graag wil...
ypsilon

De eigenlijke vraag is met de vragen is: Leg uit hoe een utilitarist, een plichtsethicus en een aanhanger van de deugethiek in de volgende gevallen zouden oordelen en wat voor argumenten zij daarvoor zouden kunnen geven..
Zijn dit geen vragen waarvan de antwoorden voor iedereen verschillen?
Dat denk ik ook. Vanuit utilitair oogpunt kan er denk ik vrij duidelijk geantwoord worden op de vragen, voor plichts- en deugdethiek hangt dat af van de definitie die aan deugd en plicht gegeven wordt door de filosofen in kwestie. En zelfs als je specifieke filosofen gaat nemen, pakweg Kant en Aristoteles, blijven die definities behoorlijk breed en kan je er nog een persoonlijke kant mee op.

@dimitrius: heb je bepaalde filosofen gekozen voor deze opdracht o.i.d.?

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”