QuestionSpark
Artikelen: 0

Wat maakt kant zo belangrijk?

Ik heb de laatste paar dagen aan wat zelfstudie gedaan naar de geschiedenis van de westerse filosofie. Alles was nog begrijpelijk, maar toen kwam ik aan bij Hobbes en Kant. Wat ik van het boek begreep, is dat de filosofie bij Hobbes bijna aan zijn einde was gekomen, terwijl Immanuel Kant de belangrijkste filosoof was en de meest invloedrijke, immers hij was de persoon die het denkwerk van Hobbes weerlegde.

Maar voor een leek zoals ik, werd het een beetje verwarrend met a priori/ a posteriori en analytische/synthetische beweringen. Dus de vraag waar ik mee zit is: wat heeft Kant precies gedaan dat hem zoveel aanzien geeft tussen de andere filosofen?

Gegroet.
QuestionSpark

Re: Wat maakt kant zo belangrijk?

Ik bedoelde natuurlijk Hume, en niet Hobbes.

Gegroet.
Benedict Broere

Re: Wat maakt kant zo belangrijk?

Immanuel Kant is belangrijk omdat hij duidelijk maakt dat het menselijk bewustzijn van enorm belang is in hoe wij de wereld ervaren. Dat lijkt nu, terugkijkend, haast als het intrappen van een open deur. Maar in de tijd van Kant was het dat beslist niet. Want toen had je als belangrijkste stromingen in het denken de opvattingen dat je met zo goed mogelijk logisch-rationeel denken de diepere aard van de wereld in beeld kon brengen (Rationalisme) en dat je met goed kijken naar wat er zich voordoet in die wereld tot kennis van die wereld kon komen (Empirisme).

Kant zag beide benaderingen als ontoereikend en ontwikkelt vervolgens zijn Kritieken. Moeilijke materie, maar er zijn tegenwoordig heel wat boeken waarin hij in heel heldere taal wordt uitgelegd.

Vervolgens is het belangrijk hierbij op te merken dat modern psychologisch onderzoek inzichten heeft opgedaan die niet geheel overeenkomen met Kant, maar die in ieder geval wel dat idee volledig onderschrijven, dat het menselijk bewustzijn van enorm belang is in hoe wij de wereld ervaren.

Kant is daarmee een scharnierpunt in het denken. Zijn invloed is enorm. Ook tegenwoordig. En iedereen die zich met filosofie bezig houdt, zal op zijn minst een flink aantal uren aan zijn werk moeten besteden.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus

Terug naar “Geschiedenis van de filosofie”