Tja, ergens heb je er wel gelijk in, volgens die criteria die ik neergezet heb kunnen goden niet bestaan. Zodra het bewijs te leveren is dat ze bestaan wordt dan onderdeel van de wetenschappelijk geaccepteerde werkelijkheid en zijn die goden niets 'magisch' meer.
Nee, je hebt alleen maar een romantisch idee of "magisch", of eigenlijk "onwetendheid". Dat gaat wel over naar verloop van tijd.
Wellicht bijten theologie en een exact-wetenschappelijke benadering elkaar teveel om elkaar ruimte te laten.
Het lijkt mij eerder dat theologie hier gewoon 'fout' is en de exacte-wetenschap 'irrationeel'.
Een neutrale, wetenschappelijke definitie van goddelijkheid moet realistisch zijn, het kan niet een logische onmogelijkheid zijn. Zodra de wetenschap een god ontdekt moet er ruimte zijn binnen de definitie van goddelijkheid zijn om deze reele godheid te plaatsen. Zodra we het over een concrete godheid hebben kunnen we meer eigenschappen aan toevoegen aan wie, wat en hoe deze is.
Ik persoonlijk verwacht veel minder van goden. In veel opzichten is "god" de personificatie van macht of autoriteit voor iemand die machteloos is. Mijn persoonlijke definitie is daarom vrij eenvoudig: X is een god voor een willekeurige Y, indien Y zich onder de autoriteit van X bevind. God met hoofdletter is degene die geen god boven zich heeft.
Deze definitie komt vrij goed overeen met hoe mensen door de eeuwen heen het begrip god hebben toegepast. Het idee dat god imaginair, onrealistisch zou zijn is vrij recent, ongeveer even recent als de gedachte van een eeuwig brandende hel en zo (iets dat ook onmogelijk is). Zodra mensen overtuigt raken van onmogelijke dingen verliezen hun grip op de realiteit en gaan van alles geloven, ze worden angstig (paranoia) en zien overal "demonen", "heksen" en in essentie
vijandige kleinere goden en gaan zich verdedigen tegen deze ingebeelde gevaren.
Juist door een realistische definitie van godheid te handhaven kan de wetenschap ons de instrumenten geven om een realistische theologie te formuleren, zonder dat men hiervoor de grip op de realiteit hoeft te verliezen. De wetenschap als arbiter voor de theologie?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs