http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:0%2C9...999999..._%3D_1
blijkbaar is mijn eerste bewijs niet juist
FOUTRifleman schreef:0,9999999... is geen 1, maar als je het afrond op geen decimalen, dan is het wel 1...
zo raken de lijnen van de grafiek van 1/X nooit de assen.. 1 is dan de a-symtoot (op den duur raakt de lijn de as NET NIET)
Het is hier geen kwestie van afronden, maar van oneindigheden en dus limietovergangen.Rifleman schreef:0,9999999... is geen 1, maar als je het afrond op geen decimalen, dan is het wel 1...
zo raken de lijnen van de grafiek van 1/X nooit de assen.. 1 is dan de a-symtoot (op den duur raakt de lijn de as NET NIET)
Volgens mij is dit niet, zoals op die site wordt gesuggereerd, dat er een 9 is 'bijgekomen', je werkt hier immers met het concept oneindig.rodeo.be schreef:Waarom is dit bewijs dan verkeerd:
Zij x=0,9999..., dan 10x = 9,9999.... Hieruit volgt dat9x = 10x-x = 9,99999... - 0,99999... = 9, oftewel x=1. □
Wat je zegt klopt, gedeeltelijk. Als je zo'n functie zou plotten dan is 1 een horizontale asymptoot en de kromme zal die nooit 'raken'. Echter, we stoppen hier niet bij een of andere waarde voor x, maar we nemen de limiet (het aantal 9's naar oneindig).nou dan heb ik het dus toch echt fout geleerd hoor![]()
Klopt, die reeks is de meer correcte mathematische vertaling van wat wij bedoelen met '0.999...', en die limiet is inderdaad gelijk aan 1.Kris Hauchecorne schreef:Ik dacht dat het over een limiet ging: die is wel degelijk gewoon gelijk aan 1, er staat verder op die pagine trouwens een alternatieve manier van berekenen met een reeks.
Als je schrijft 0,999... en je bedoelt oneindig veel negens, dan bedoel je eigenlijk de limiet, die is 1.
0 is toch de asymptoot bij grafiek 1/x..?Rifleman schreef:0,9999999... is geen 1, maar als je het afrond op geen decimalen, dan is het wel 1...
ja dacht ik ookMoustaffa schreef:0 is toch de asymptoot bij grafiek 1/x..?Rifleman schreef:0,9999999... is geen 1, maar als je het afrond op geen decimalen, dan is het wel 1...