Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
MacHans
Artikelen: 0
Berichten: 500
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 14:56

Behoud van energie

Hallo,

Ik hoor weleens dat het Universum uiteindelijk koud en donker zal worden, als alle sterren zijn opgebrand, en er alleen zwaardere elementen overblijven, die geen energie opleveren als je ze fuseert. Ik ga er hier vanuit dat het Universum 'gewoon' zal blijven bestaan, dus geen Big Crunch of Big Rip oid.

Het komt erop neer dat je dus niet voor eeuwig kunt 'doorgaan', aangezien de energie (bijv. waterstof) die je gebruikt langzaam wordt omgezet in andere vormen van energie (zware atomen, zoals ijzer), die uiteindelijk niet meer bruikbaar zijn.

Uiteindelijk krijg je dus een koud, donker heelal, met alleen een hoop grote zwarte gaten (en wat koude planeten). Over deze zwarte gaten gaat mijn vraag. Er vanuitgaande dat Hawkingradiate echt bestaat (ik weet niet of dit ooit is waargenomen) zullen zwarte gaten langzaam 'verdampen'.

Is het mogelijk om deze 'verdamingsenergie' (Hawkingradiatie dus) te gebruiken, om bijvoorbeeld ijzerkernen weer te splitsen in waterstof en helium. Zodat je die vervolgens weer kunt fuseren ed, waardoor je voor altijd bruikbare energie zult hebben?

Of wij dit kunnen vind ik trouwens niet relevant. Maar zou het mogelijk zijn voor bijvoorbeeld een intelligente supermachine, die alle energie in het Universum in zijn macht heeft, en kan manipuleren?

*PS: Nog 1 vraagje; Stel dat ALLE massa en energie in het Universum zich in één gigantisch zwart gat zou bevinden, wat zou er dan uiteindelijk gebeuren? Er komt bij Hawkingradiate alleen straling in de vorm van fotonen vrij, maar kan hieruit weer iets ontstaan? Of krijg je een Universum dat alleen fotonen bevat?

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

dick21
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 jul 2009, 10:30

Re: Behoud van energie

Mij lijkt dat sterren altijd licht blijven geven -ok- niet dezelfde maar er blijven sterren bijkomen Dus ja.

Ik denk dat het nooit Helemaal donker zou worden in ons Universum en verder tot weet ik het waar
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
MacHans
Artikelen: 0
Berichten: 500
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 14:56

Re: Behoud van energie

Er blijven inderdaad sterren bijkomen, en wanneer deze sterren aan het eind van hun leven exploderen zullen er weer nieuwe sterren ontstaan uit het vrijkomende materiaal. Maar dit proces kan helaas niet eeuwig doorgaan; er zullen steeds minder sterren ontstaan, en uiteindelijk zal de laatste ster opbranden. Er zijn dan alleen nog zwarte gaten in het heelal.
De leek
Artikelen: 0
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 17:09

Re: Behoud van energie

Ik denk dat dit theoretisch wel zou moeten kunnen wat jij zegt maar ik zie het er niet van komen. Wij als mensheid zullen niet miljarden jaren blijven bestaan en het einde van de aarde of zelfs het universum meemaken denk ik.

En hoe zou zo'n superintelligente machine dan aan zijn eigen energie komen? Zo'n machine heeft ook energie nodig om te kunnen werken en als alle sterren zijn opgebrand waarom zou die machine dan nog blijven bestaan?

Maargoed het grote probleem is hier uiteraard de 2de wet van thermodynamica.
Gebruikersavatar
Carinea
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:57

Re: Behoud van energie

Alleen zwarte gaten vind ik een beetje kort door de bocht. Vergeet ook niet de interplanetaire nevels, witte dwergen, bruine dwergen, en rode reuzen.
't Had carinae moeten zijn...
raf
Artikelen: 0

Re: Behoud van energie

Ieder sterrenstelsel draait rond een kern met een enorme massa, een zwart gat, waar zelfs het licht niet uit ontsnapt.

De massa van die milliarden sterren en hun planeten zijn te verwaarlozen ten opzichte van die kern die waarschijnlijk bestaat uit pure energie. Alle materie in zo'n stelsel komt vroeg of laat in dat zwarte gat terecht. Het heelal wordt pikdonker. Alleen zwarte gaten blijven over. Door hun enorme aantrekkingskracht ten opzichte van elkaar, zullen ze zich verenigen tot één massa. Een proces die miljarden jaren zal duren. Materie is een vorm van energie en die kun je niet uit het niet halen of in het niet doen verdwijnen. Het is er altijd geweest, het is eeuwig. Die toestand is waarschijnlijk onhoudbaar, en alles begint opnieuw.
Gebruikersavatar
die hanze
Artikelen: 0
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 00:19

Re: Behoud van energie

dat het universum koud en donker is wil niet zeggen dat er weinig energie aanwezig is, ze zit alleen opgeslagen in de gigantische zwarte gaten. De totale energie inhoud in het heelal veranderd niet, die blijft constant. Wat wel veranderd is de energie dichtheid, als gevolg van de uitdeiing zal die nul gaan naderen.

Hetgeen ook veranderd is de entropie, die gaat naar oneindig.

ik vermoed dat de stralingsintensiteit van de hwakingstraling op een veilige afstand van het zwart gat zo laag is dat het enorm lang (miljarden jaren) duurt om voldoende energie te verzamelen om een paar kilo h2 te maken
raf
Artikelen: 0

Re: Behoud van energie

Ik geloof niet dat de tijd ergens een begin heeft en een einde, evenmin dat de tijd te manipuleren valt. Reizen in de tijd dat kunnen ze alleen in Holywood. Ik geloof ook niet dat materie of energie een begin heeft of een einde. Ik geloof ook niet in een eeuwig uitdijnend heelal, wel in een pulserend heelal waar alles om de x-aantal milliarden jaren zich herhaalt. Het heelal heeft in overschot wat wij niet hebben, de eeuwige tijd en de oneindige ruimte. De aarde met ons hele bestaan is niet meer dan een teerlingworp. Hadden we iets dichter of verder van de zon gestaan, dan waren we hier niet geweest, en iets als een opperwezen had zich daar niets van aangetrokken.

ads

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Behoud van energie

raf schreef:Ieder sterrenstelsel draait rond een kern met een enorme massa, een zwart gat, waar zelfs het licht niet uit ontsnapt.

De massa van die milliarden sterren en hun planeten zijn te verwaarlozen ten opzichte van die kern die waarschijnlijk bestaat uit pure energie (1). Alle materie in zo'n stelsel komt vroeg of laat in dat zwarte gat terecht (2). Het heelal wordt pikdonker. Alleen zwarte gaten blijven over. Door hun enorme aantrekkingskracht ten opzichte van elkaar, zullen ze zich verenigen tot één massa (3). Een proces die miljarden jaren zal duren. Materie is een vorm van energie en die kun je niet uit het niet halen of in het niet doen verdwijnen. Het is er altijd geweest, het is eeuwig. Die toestand is waarschijnlijk onhoudbaar, en alles begint opnieuw.(4)
Ik vind deze bijdrage uiterst opmerkelijk. Het is op dit forum van belang dat je een post wetenschappelijk kan onderbouwen.

1. massa melkweg: 5.8 10^11 zonnemassa's (bron), massa zwart gat melkweg 2 10^6 zonnemassa's (bron)

2. Ik zie daarvoor geen enkel argument. Daar komt nog bij dat zwarte gaten deeltjes uitstralen, google Hawking straling.

3. Een opmerking die ronduit fout is, vooral in het kader van de versnelde expansie die het heelal de laatste jaren is waargenomen (google).

4. Ik zie daarvoor geen enkel argument.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!