Puzzel Puzzels
dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:01

Thermische grenslaag

Hallo!

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

Een grenslaag bij stroming zou ik definiëren als:

Een laag langs een oppervlak waar de stroming een snelheidsverdeling bezit waarbij de snelheid loopt van zijn normale snelheid (zoals buiten de laag = ver genoeg van het oppervlak) tot 0 (tegen het oppervlak). Deze afremming kan verklaard worden door viskeuze wrijving.

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)

Alvast bedankt!

Dmx

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

aristoteles
Artikelen: 0
Berichten: 51
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 13:26

Re: Thermische grenslaag

Afbeelding

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...

http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=...MOdXdY#PPR20,M1
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:01

Re: Thermische grenslaag

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...
ah is dat zo?

en bij een gewone stroming, was ik daar juist?

(bedankt voor de reactie!)
Gebruikersavatar
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 4.167
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 18:21

Re: Thermische grenslaag

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

.....

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)
De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.
Hydrogen economy is a Hype.
dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:01

Re: Thermische grenslaag

De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.
U spreekt over "geleiding", is dat dan niet conductie?

Of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 4.167
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 18:21

Re: Thermische grenslaag

Je moet het zo zien: in de filmtheorie vindt warmteoverdracht door convectie plaats door aan te nemen dat er een film (grenslaag) langs de wand is met een bepaalde dikte waardoor conductie (geleiding) plaatsvindt. Het fluïdum buiten de film heeft dan een homogene temperatuur en de temperatuurgradient van dat fluïdum naar de wand vindt volledig plaats over die film.
Hydrogen economy is a Hype.
dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:01

Re: Thermische grenslaag

Bedankt!

Jij kan dat goed uitleggen zie! (Toevallig geen cursus geschreven? ;) )

Nog een klein vraagje: heeft het fluïdum tegen de wand dan dezelfde temperatuur als die wand? Of is dat niet noodzakelijk?
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 11:04

Re: Thermische grenslaag

Op het contactoppervlak tussen wand en fluidum is er inderdaad eenzelfde temperatuur, verder van de wand niet meer.

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

dmx
Artikelen: 0
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:01

Re: Thermische grenslaag

Bedankt allen!

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!