qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Voorlopige voorziening

Ik heb een verschil van mening met de IB-Groep waar ik een bezwaarschrift op geschreven heb. Maar de verwerking daarvan duurt te lang. Ik ga daarom nu een voorlopige voorzienig aanvragen bij het katon gerecht zodat de uitvoering van het besluit zolang in de ijskast gezet wordt.

Het is de eerste keer dat ik zo iets doe: Heeft iemand hier daar ervaring mee? Hoe stel je zo iets op? Wat zet je er in? Wat voor aanhef zet je er boven? Hoe veel informatie verstuur je? Moet je direct bewijzen mee sturen? Wat doe je als de reden dat het zo lang duurt voortvloeit uit het ontbreken van documentatie die helaas van anderen moeten komen en nu nog niet beschikbaar zijn? Etc.

Elke suggestie hierbij wordt gewaardeerd.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
TheLaw

Re: Voorlopige voorziening

Ik had mijn wetboek al in de aanslag, maar even googlen leverde dit op:

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtb...orzieningen.htm

Succes
qrnlk
Lorentziaan

Bedankt, maar die had ik al gevonden. Ik zoek eigenlijk een "voorlopige voorzieningen voor dummies" of een aantal voorbeelden.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Kaspace

Volgens mij kan je niet doe-het-zelven, maar moet je het doen via een advocaat.

Je hebt veel geld en een lange adem nodig. Als je gelijk krijgt moet de tegenpartij betalen.

Van de overheid mag je best procederen, maar je moet er dus wel wat voor over hebben...

En ookt: de overheid huurt zelf de allerbeste advocaten in. Jij weet (doorgaans) niet eens bij welke advocaat je moet zijn. Voordat je daar achter bent... ben je al enkel honderden euros kwijt aan mislukte kennismakingsgesprekken.

Je verliest het bijna altijd.
TheLaw

Kaspace schreef:Volgens mij kan je niet doe-het-zelven, maar moet je het doen via een advocaat.

Je hebt veel geld en een lange adem nodig. Als je gelijk krijgt moet de tegenpartij betalen.

Van de overheid mag je best procederen, maar je moet er dus wel wat voor over hebben...

En ookt: de overheid huurt zelf de allerbeste advocaten in. Jij weet (doorgaans) niet eens bij welke advocaat je moet zijn. Voordat je daar achter bent... ben je al enkel honderden euros kwijt aan mislukte kennismakingsgesprekken.

Je verliest het bijna altijd.
Je hoeft het niet te doen via een advocaat. Bij de kantonrechter is geen verplichte procesvertegenwoordiging.

Geld in die zin heb je dus niet nodig. Wel dient de indiener van een beroepschrift bij de rechtbank griffierecht te betalen. Dit is ongeveer 40 euro. (art. 8:41 AWB)

Om het financiele plaatje moet je het dus niet laten. En dat je bijna altijd verliest vind ik ook geen argument om het niet te doen. Buiten het feit dat ik niet weet hoeveel procent er gewonnen wordt bij geschillen met bestuursorganen moet je gewoon jouw kansen inschatten en zeker niet bij voorbaat afzien van de gang tot het gerecht.
TheLaw

1. Zoek de bevoegde rechtbank, dat is de rechtbank binnen het rechtsgebied waar het bestuursorgaan zijn zetel heeft.

2. Vervolgens kan je zelf een beroepschrift indienen. Je hebt dus geen advocaat nodig.

3. Dan de eisen van het beroepschrift (art. 6:4 en 6:5 AWB):

a) de naam en het adres van de indiener

b) dagtekening

c) een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht

d) de gronden van het beroep

Verder wordt een afschrift van het besluit waarop het beroep betrekking heeft overgelegd bij het beroepschrift.

Let op: De termijn van het indienen van een beroepschrift is 6 weken! Deze termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit van het bestuursorgaan bekend is gemaakt.
Kaspace

Ik dacht dat het aanvragen van een voorlopige voorziening gaat bij de bestuursrechter. Bij voorbeeld na het opleggen van een dwangsom door de gemeente. Je kunt dan (gemotiveerd) aan de bestuursrechter voorleggen of dat wel terecht is. Je hoeft de dwangsom dan niet te betalen totdat daarover beslist is.

Maar: ondertussen moet je wel doorgaan met doen wat er gevraagd wordt door de gemeente...

Vervolgens moet je aantonen aan welke wet er niet goed toegepast wordt.

Waarom meen je dat je bij kantongerecht moet zijn om een beslissing van IB-groep te bestrijden? Het lijkt me twijfelachtig.

Of bedoel je dat je een voorziening voor gratis(gesubsidieerde) rechtshulp wilt aanvragen?

Je hebt een bezwaarschrift geschreven. Het is me niet duidelijk of de behandeling ervan te lang duurt, of dat je met het resultaat niet tevreden bent. Volgens mij heeft IB hier (in beide gevallen) procedures voor die je gewoon moet doorlopen. Verder kan je je beklagen bij de Ombudsman.

Wat mij betreft moet je je probleem iets verduidelijken.
qrnlk
Lorentziaan

Natuurlijk wil ik niet te veel details vermelden op dit forum.

Het komt er op neer dat ik wegens persoonlijk omstandigheden (overmacht) momenteel niet kan voldoen aan het door het IBG (incorrect) bepaalde terugbetaal bedrag. Om te voorkomen dat ik (onnodig) cashflow problemen krijg moet ik (tenminste tijdelijk) het IBG er toe bewegen om te wachten met innen tot dat ze het bezwaarschrift verwerkt hebben, zelfs als ik het zou verliezen moet het tegen die tijd geen probleem meer zijn om het te betalen (zelfs met terugwerkende kracht), wat het op dit moment wel zou zijn.

Btw, mbt die termijnen voor bezwaar/beroep. Indien iemand (wegens overmacht) niet in staat was om te reageren binnen de termijnen, bijvoorbeeld medische omstandigheden waardoor men mentaal niet in orde was? Welke regelingen kent de wet in dat geval?

oktagon

Je hebt op je bezwaarschrift (aan de Inspecteur gericht) een reactie gekregen van Inspectie.

Deze reactie geeft bij een afwijzing van je bezwaar de volgende stap aan die je moet ondernemen bij het Kantongerecht van je regio en na indienen daarvan (vraag even bij de Griffie van het kantongerecht,wat de kop van de brief moet zijn en aan wie verder gericht) en je krijgt een uitnodiging voor de hoorzitting,waarbij de belastinginspecteur ook wordt uitgenodigd.

Je moet je verhaal nogmaals doen en heel goede argumenten en bewijzen hebben om je zin te krijgen.Dit deel kost geen geld.

Ga je in hoger beroep,ook zelf te doen,dan moet er leges worden betaald,dat zal ca. € 200,-- bedragen en zul je wrs. een trip naar het Ministerie in Den Haag moeten ondernemen en je verhaal nog een keer herhalen;hier wordt,naar ik me herinner,nagegaan of er in de voorgaande seccies juridische fouten werden uitgehaald.

Succes met de overheid.
qrnlk
Lorentziaan

Gelukkig heb ik geen problemen met de belastingdienst, maar ik neem aan dat het ongeveer net zo is met de IB-groep? Behalve dan dat die iets minder bevoegdheden hebben

oktagon

Is de termijn van beantwoording door een bestuurorgaan ook niet gebonden aan een limiet van 6 weken,tenzij ze het kunstje gebruiken,dat er onvoldoende gegevens werden ingediend,die weer afwachten binnen een door hen gestelde termijn,waardoor die basis-termijn wordt opgerekt?

De off.gang van zaken wordt duidelijk weergegevn in het boek Awb-procesdossier van Mr.CPJ.Goorden uitgave van de Stichting ARS AEQUI LIBRI uit Nijmegen druk 1996.

Het behandelt het bestuursprocesrecht in de Alg.wet bestuursrecht met bezwaarschriftprocedure,beroep bij de Rb en hoger beroep bij de Afd.bestuursrechtspraak;griffierecht bedroeg in 1996 fl.300,--
TheLaw

Is de termijn van beantwoording door een bestuurorgaan ook niet gebonden aan een limiet van 6 weken,tenzij ze het kunstje gebruiken,dat er onvoldoende gegevens werden ingediend,die weer afwachten binnen een door hen gestelde termijn,waardoor die basis-termijn wordt opgerekt?
Een beschikking dient binnen een redelijke termijn gegeven te worden. Dit is een termijn van maximaal 8 weken. Zie 4:13 Awb

Overigens moet je, zoals al eerder werd gesteld, niet naar de kantonrechter. Je moet naar de normale rechtbank, sector bestuusrecht. Dit wordt ook wel de administratieve rechter genoemd. Het 'stappenplan' zoals ik beschreef geldt wel gewoon.
oktagon

@qrnlk:

Wat stelt de IB-Groep voor,niets dus te doen met fiscus,daar ik in mijn eerste reactie dacht aan fiscus en jij later beweerde dat dit geen fiscale aangelegenheid was.

Heeft het wel te doen met Bestuursrecht?
TheLaw

Heeft het wel te doen met Bestuursrecht?

De Ib Groep is een bestuursorgaan in de zin van artikel 1:1 Awb. Alhoewel bestuursorganen ook privaatrechtelijk kunnen handelen denk ik in casu dat het gewoon bestuursrecht is. Het gaat namelijk om studiefinanciering.
qrnlk
Lorentziaan

De IB-groep is inderdaad in dit geval een bestuursorgaan volgens Awb. Daar kwam ik ook nog maar net vorige week achter overigens. Ik moet duidelijk meer kennis op doen van wetgeving want het had mij nu een hoop kopzorgen kunnen besparen als ik eerder had geweten van een voorlopige voorziening.

Terug naar “Rechtswetenschappen”