Dimevil schreef:Ik vroeg me net even af, waarom is er geloof in god, goden of whatever.
Hoe is dat ontstaan?
Omdat God tegen mensen aan begon te praten.
En waarom?
Geen idee, waarom praat ik tegen mensen in een café?
Volgens mij is geloof ontstaan om dingen te verklaren die we zelf "nog" niet konden kunnen verklaren.
Niet alle geloven geven antwoord. Sterker nog, naar mijn mening zorgt geloof juist voor meer vragen dan dat het antwoorden geeft.
Geloof=vertrouwen. Die uitleg bezit het woord.
"Ik vertrouw op God". Heeft weinig met "verklaren" te maken.
Waarom houden we eraan vast... Opium voor het volk zeker?
Marx zegt "religie" trouwens. Niet geloof.
God bestaat niet, dus 'geloof' is een product van mensen.
Hoe is het ontstaan?
^ Bewijs eerst maar dat God niet bestaat.
Technisch gezien is je vraag een drog reden.