Een ander alternatief:
http://www.acryplex.com/nl/materialen/verandaplaten/
Bestaan in 32 mm dikte en er zijn er die uit een driewandig systeem bestaan. Bestaan mogelijk zelfs dikker.
Zijn speciaal gemaakt om een zo groot mogelijke stijfheid te hebben bij zo laag mogelijk gewicht.
Ik heb nog geen technische tabellen gevonden (bestaan, maar kan mij producent niet direct herinneren).
Bij jouw 3.2 m overspanning met een (statische) belasting van 2 kg is dit mogelijk zo bruikbaar, maar zal wel elastisch aanvoelen.
Als je het sterk wil kan je de polycarbonaat versie nemen (mag je met een zware hamer op kloppen) anders de acrylaatversie (goedkoper). Polycarbonaat is wat men gebruikt in veiligheidsbrillen en veiligheidsglas in machines, politieschermen, enz..
Maar goedkoop is een elastisch begrip.
Ik denk dat je met hardboard, lijm en polystyreen (of polyurethaan hardschuim) met hoge densiteit (ca 40 kg/m3) ook een serieus blad (sandwichpaneel) kan produceren (goedkoopste manier).
Voor statische belasting van haast niets (jouw 2 kg) lukt een en ander wel, maar dit zal wel enigszins elastisch aanvoelen als je werkt op zo'n blad.
Er bestaan ook aluminium- (en staal-) platen die geproduceerd zijn als triwall karton (van dat stijf dik 3-wandig karton). Het plaatmateriaal zelf is slechts enkele tiendes van een mm dik. Dit kan natuurlijk geen 3 m overspannen. Kan mij voorlopig naam niet direct voor de geest halen (en is niet goedkoop en niet zo toegankelijk zeker niet in minihoeveelheden). Deze platen zijn ook ntworpen om hoge stijfheid met laag gewicht te combineren (zoals omkastingen aanhangers voor vrachtwagens en andere meer specifieke toepassingen).
De vraag blijft: wat is licht? De lewisplaten (en industriële dakplaten/wandplaten) voorgesteld door klazon zijn ook ontworpen om zo licht mogelijk zo groot mogelijk overspanningen aan te kunnen. Als je dit als kern van een sandwich gebruikt (vb hardboard bekleding) heb je iets stijf.
Dit alles is afhankelijk van vormgeving en hoogte profiel (bestaan in zeer vele versies).