Puzzel Puzzels
foodanity
Artikelen: 0

[wiskunde] Rummikub

Ik heb een probleem, het antwoord zou wel heel makkelijk zijn, maar begin nu toch te twijfelen:

Bij het rummikubben moet je in het begin beide 13 stenen trekken. In totaal zijn er 100 stenen, en 2 ervan zijn jokers. Nu is de vraag of het uitmaakt voor de kans op een joker of je er in een keer 13 pakt (blind). Of om en om een steen pakt (blind)?

Wat is het eerlijkste? Of zijn ze gewoon allebei gelijk (mijn hypothese)?

BVD

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

anusthesist

Re: [wiskunde] Rummikub

Bij in één keer pakken heb je volgens mij meer kans míts je begint. Als je om en om pakt is er de kans dat de andere een joker heeft gepakt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JohnB

Dag foodanity, Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Als ik nog een beetje kan kansrekenen, dan is de kans om ten minste één joker te trekken in geval 1 (13 stenen in één keer) gelijk aan:
\(\frac{C_2^1C_{12}^{98}+C_2^2C_{11}^{98}}{C_{100}^{13}} = \frac{403}{1650} = 0,244\overline{24}\)
De tweede kans is een voorwaardelijke kans, die iets meer tijd vergt om uit te rekenen. Als ik nog wat tijd vindt, kijk ik er wel eens naar. Veel kans dat iemand in de tussentijd reeds uitsluitsel geeft.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!