We weten niet wat het is, hoe het is ontstaan of vanwaar het vandaan komt, maar we zien alleen hoe het werkt (Alexander Hartmans).
In dit tweede deel uit de serie "Hemelreflectie". Hier zal de discussie hopelijk gaan over "god of de natuur". Het is mij opgevallen dat er verwoede discussies worden gevolgt over god en de evolutietheorie. En! het blijkt dat de gevoerde discussie aan geeft dat er te veel verschillen zitten in opvattingen. Het ja- en Nee kamp staan lijnrecht tegenover elkaar, zonder dat beide willen toegeven dat er geen goed antwoord gegeven kan worden of god bestaat of juist niet. Het getouwtrek-cultuur die hier is ontstaan, wekt mijn bezorgdheid dat het intellect waarop ik zit te wachten meer naar voren zou komen, maar helaas is dat niet gebeurt. Het probleem is namelijk dat de verscheidenheid aan opvattingen per individu het beeld of beelden vervaagd of vervagen. Nu dat men wil geloven in kabouters, trollen, zeemeerminnen, de duivel, god of in de exacte wetenschap of het niets, veroorzaakt onduidelijkheden, terwijl men tracht te verklaren dat juist hun visie de juiste is.
Problemen god:
-Wie was god, waar kwam of komt hij, zij of het vandaan? Waarom heeft god het geheel geschapen en waarom had en/of heeft hij het nodig? Overige.
Problemen natuur:
-Hoe is leven ontstaan, stammen wij werkelijk van de apen af, is de mens uitverkoren of gedoemd uit te sterven vanwege hun vrije wil, bestaan atomen, genen (volgens wetenschappelijk rede en modellen). Wat heeft men in feite bereikt? Overige.
Wat is onze gezamelijke taak? Ik leef met de volle overtuiging, dat het niets uitmaakt welke overtuiging we ook hebben, dat het godsdienst of wetenschap (zonder god) is, we trachten een zaak te redden: onszelf. En daar wringt de schoen. We zijn teveel met persoonlijke dingen bezig, zoals zelfverrijking, zaaien van angsten (o.a. media), overheersing, het verkloten (sorry maar het moet maar eens gezegd worden) van onze space, moeder aarde.
Zouden wij anders kunnen gaan denken en daarmee kunnen gaan handelen om meer toenadering te zoeken, de koppen bij elkaar steken en samen te werken aan goede oplossingen?
Puzzels