Puzzel Puzzels
Anja86
Artikelen: 0

[chemie] lewisstructuur nitraation

Jan van de Velde schreef:42) Welke lewisstructuur zou je voorstellen voor het nitraation (\(\mbox{NO}_3^-\)) als je weet dat stikstof atoomnummer zeven en zuurstof atoomnummer acht heeft? NB: het symbool \(\ominus\) geeft de negatieve lading aan.

Afbeelding

1. structuur a
  2. structuur b
  3. structuur c
  4. structuur d
Verborgen inhoud
Antwoord A.

Stel een vraag over deze oefening.
Ook hier heb ik een probleem mee namelijk dat

N het atoomnummer 7 heeft en dus 7-2 is 5 e- in de buitenste schil heeft, N zal dus 3 bindingen aangaan om er weer acht te hebben

en O het atoomnummer 8, en dus 8-2 is 6 e- in de buitenste schil heeft, O zal dus 2 bindingen aangaan\

en omdat NO3- één e- teveel heeft zal er 1 O zijn met maar 1 binding

Dan kom ik bij structuur C ipv A

Wie kan me dit uitleggen aub..

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Anja86
Artikelen: 0

Re: [chemie] lewisstructuur nitraation

Ik ben er al achter, je moet het op een andere manier bekijken.

het totaal aantal e- in de buitenste schillen is 3*6 + 5 = 23 + 1 extra omdat het negatief geladen is dus 24e-

Antwoord B valt dus al af

Dan het totaal aantal e- per atoom tellen (incl de gedeelde elektronen) Bij C heeft N er 10 en bij D heeft N er 6

Antwoord A is juist dus daar hebben ze allemaal 8e-

Sorry voor het posten, ik zal de volgende keer nog beter nadenken
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!