Een geweldige bron:
Hock R. (2005). Forty studies that changed psychology. New York: pearson education.
Van pagina 271 tot 278 vind je een beschouwing van de Rorschach-test waarin ook een onderzoek wordt beschreven waar ik me hier op zal baseren.
- In hoeverre wordt deze test (nog) gebruikt in de praktijk, als bijvoorbeeld diagnosticum?
In Nederland valt het mee. Rorschach wordt qua validiteit enorm ter discussie gesteld. Het gaat dan om de meest simpele definitie van validiteit: meet je wel wat je wilt meten? Het oorspronkelijke doel van de Rorschach test was om iemands
proces van perceptie, geheugen en diens associaties te meten.
Tegenwoordig worden Rorschach en varianten daarop vooral gebruikt om een vertekening in de informatieverwerking te ontdekken. Daarmee bedoel ik dat je de Rorschach in kan zetten om te achterhalen waar iemand relatief veel mee bezig is. Stel dat iemand in alle tekeningen seks ziet, terwijl er gemiddeld genomen maar in 10% van de gevallen iets sexueels wordt genoemd, dan is dat toch wel enigszins merkwaardig. Het
kan betekenen dat die persoon geneigd is inkomende informatie te verwerken in termen van sex, meer dan je statistisch gezien mag verwachten. Dit is geenszins voldoende om een diagnose op te baseren, maar het helpt je wel een richting te ontdekken.
Tegelijkertijd is het gevaar dat je niet over een objectief 'antwoord' beschikt. Als het een tentamen was, zou je niet kunnen zeggen of iemand geslaagd is of niet omdat je niet weet wat het correcte antwoord zou zijn. Geloof het of niet maar Rorschach is letterlijk gemaakt door inkt over een papier te laten vloeien en dat dubbel te vouwen. Er is dus geen oorspronkelijke afbeelding gebruikt.
- Hoeveel waarde wordt er aan zo'n test gehecht? Met andere woorden, correleren bepaalde interpretaties goed
met bepaalde psychische karakteristieken (traits)?
Zoals gezegd wordt er waarde gehecht aan Rorschach in de zin dat het een instrument is om te achterhalen hoe iemand binnenkomende informatie verwerkt en met welk framework iemand naar de wereld kijkt. Zoals gezegd wordt de waarde van de test tegelijkertijd ook gerelativeerd. De methodologische redenen (validiteit, subjectiviteit) zijn al genoemd.
Wat de correlatie bedraagt tussen traits en wat iemand rapporteert weet ik niet, maar onthoudt wel dat het nooit de pretentie van Rorschach was om traits te meten. Het was diens intentie om het proces van informatieverwerking te meten. Rorschach (de man achter de test) was dan ook nauwelijks tot niet geinteresseerd in de inhoud. Wat hij wel belangrijk vond, was hoe lang het duurde voordat iemand met een antwoord kwam, hoeveel interpretaties er werden gegeven, of er naar vorm, kleur, onderdelen of juist het geheel werd gekeken, of de persoon de afbeelding zelf of de achtergrond gebruikte om tot een antwoord te komen et cetera. Deze dingen zouden dan iets zeggen over hoe iemand de wereld ziet en wat diens perceptieprocessen zijn. Het was dus nooit de claim van Rorschach om traits te meten. In die zin doet een lage correlatie met traits ook niet af aan de waarde van deze test.
- Hoe wordt onderscheid gemaakt tussen échte antwoorden en sociaal gewenste antwoorden?
Niet. Er wordt natuurlijk wel preventief gewerkt door te zeggen dat er geen verkeerd antwoord mogelijk is, dat alles gezegd mag worden en dat de inhoud besloten blijft etc. etc. Dit zijn inmiddels echter standaard instructies bij iedere psychologische test.
- En natuurlijk, wat vinden jullie ervan dat deze 10 afbeeldingen openbaar zijn gemaakt?
Aangezien ik niet vind dat de Rorschach test als werkelijk en enig diagnoseinstrument dient te worden gebruikt - en dit in de praktijk gelukkig ook niet al te veel plaatsvindt - is het prima dat ze openbaar zijn gemaakt. Dat dit de validiteit nog verder in twijfel trekt, trek ik dan weer in twijfel. Informatie over de Rorschach test was allang openbaar. Men had dus allang een lijstje kunnen maken: het maakt immers niet uit wat je rapporteert bij welke afbeelding.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML