Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Sylvester
Artikelen: 0

Het menselijk lichaam en water

Ik vraag me af waarom ons lichaam zo slordig omspringt met water.

Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.

Het zou toch veel efficiënter zijn als het lichaam dit vocht zou opslaan?

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

anusthesist

Re: Het menselijk lichaam en water

Ik vraag me af waarom ons lichaam zo slordig omspringt met water.
Dat valt wel mee hoor. De nier heeft een geweldig concentrerend vermogen wat ertoe leidt dat maximaal per dag

slechts 500 tot 750 ml vocht wordt uitgescheiden.
Sylvester schreef:Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.

In principe wordt het vocht opgeslagen, hoewel jij denk ik opslag in het milieu extérieur bedoelt. Er zit gigantisch veel water in cellen en in bloed die je kunt verliezen zonder dat je daar echte nadelige effecten van ondervindt. Uitdrogingen tot meer dan 10% gewichtsverlies beginnen link te worden, zodat een gemiddeld mens van 70 kilo tot 63 kilo 'mag' uitdrogen zonder echte permanente schade te ondervinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

scorchingthevortex

Re: Het menselijk lichaam en water

Sylvester schreef:Ik vraag me af waarom ons lichaam zo slordig omspringt met water.

Als je veel water drinkt, moet je al snel plassen. Terwijl als je daarna een tijdje niet drinkt, je weer dorst krijgt.

Het is simpelweg niet nodig bevonden door evolutie. Er zijn dieren die zeer zuinig met water omspringen, vooral veel woestijn dieren hebben een veel sterker geconcentreerde urine dan mensen. Sommige dieren hoeven zelfs geen extra water te drinken maar volstaan met het water uit hun voedsel.

Maar mensen hebben meestal een ruime voorraad water tot hun beschikking. Het lijkt niet ideaal en ik zou liever ook een paar dagen zonder kunnen, maar helaas.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!