Pas geleden werd ik in 1 nacht 2x binnen 20 minuten tijd aangehouden voor alcoholcontrole in twee verschillende plaatsen. In beide gevallen was mijn auto de enige op de weg op dat moment. Beide keren kwam me een politiewagen tegemoet, zag ik die in de achteruitkijkspiegel draaien, me een stukje achtervolgen, totdat ik een stopteken kreeg. Ik had niets gedronken trouwens, en ik vond het ook niet erg om mee te werken aan de controle.
Maar toen ik dit vertelde aan mijn vader vroeg hij zich af of dat nu wel mag op die manier. Hij zei dat dit in Duitsland iig niet is toegestaan. Doorgaans heb je langs de weg een duidelijke plek waar al een of meerdere politiewagens (al dan niet met zwaailichten) staan en waar je naartoe wordt geleid met zo'n rood oplichtende staaf die dan voor je neus heen en weer wordt gezwaaid.
Mijn vader en ik vragen ons dus af of het inderdaad is toegestaan iemand individueel zomaar op de weg aan te houden zonder duidelijke aanleiding en zonder duidelijke indicatie dat er sprake is van een algemene alcoholcontrole. Ik had, zoals gezegd, niet gedronken, en mijn rijstijl is zodanig dat ik er verder nog nooit ben uitgeplukt. Ik slinger niet over de weg, rijd niet te hard.