Ah. je hebt het dus toch tegen mij.
Tegen wie anders? De laatste reactie wás toch van jou?
Ten eerste dan komt het ietwat gefrustreerd, en in ieder geval onbeleefd over om zonder je rechtstreeks tegen iemand te richten te spreken over borrelpraat en uit de mouw schudden. Ik vind dat persoonlijk ietwat ongemanierd. Magoed, als dat je stijl is, ik kan je niet tegen houden.
Op dit forum wordt het toepassen van de wetenschappelijke methode als eis gesteld. Daarnaast worden in de vakfora, waartoe "Praktische en overige technische wetenschappen" ook behoort, de algemeen aanvaarde wetenschappelijke theorieën als leidraad genomen. Indien je een alternatief standpunt wil ventileren, dan is het subforum theorieontwikkeling daarvoor het juiste adres. En als je meent (zie onder) dat je tegengas dient te moeten geven, dan ben je je er als het goed is ook van bewust dát je een alternatief standpunt aanhangt.
Dus laten we wel wezen: Je ventileert hier, in een topic dat feitelijk heel ergens anders over ging, een aantal meningen die lijnrecht tegenover de wetenschappelijke consensus staan, zonder verdere onderbouwing. Borrelpraat dus.
Dat je nooit genoeg kunt hebben van CO2 is natuurlijk overdreven. En heb ik -natuurlijk zou ik zeggen- niet zo extreem bedoeld, maar meer als tegengas tegen de angst voor een minimale toename. Licht profocerend dus.
Jij noemt het licht provocerend, maar het is gewoon niet waar. Je kunt wél genoeg en zelfs teveel hebben van CO
2.
Feit is -en correct me asjelbieft if I'm wrong- dat CO2 uitermate belangrijk is voor het leven op aarde. Zelfs belangrijker dan het vrije O2. Leven zonder CO2 is onmogelijk, zonder O2 kan het zich prima ontwikkelen. Sterker nog het leven is ontstaan in een CO2 atmosfeer, nagenoeg zonder vrij zuurstof. Of dat kunstje zich onder de huidige omstandigheden ook zou kunnen herhalen is nog maar de vraag.
Het leven is niet ontstaan in een CO
2-atmosfeer, bovendien is dat niet relevant. Waar het om draait is wat geschikt is voor het leven in zijn huidige vorm, in alle facetten.
Ik heb er net voldoende verstand van om te kunnen stellen dat het voor leven ansich naar de 100% kan gaan.
Nog ruim voordat je zo'n concentratie hebt bereikt is al het leven op Aarde verdwenen. Reken maar eens uit wat de temperatuur van de atmosfeer en het aardoppervlak zouden worden, en wat dat bijvoorbeeld voor gevolgen zou hebben voor het water op Aarde.
Magoed, stijgen kan het nog best wel een eind, in hoeverre is een persoonlijke keus. Die dus afhangt van welke soorten je -geheel subjectief- het belangrijkst vindt.
Het hele ecosysteem is zo met elkaar verweven dat je zulke keuzes niet eens kúnt maken.
En in dat licht is de stelling dat 'global cooling' een doemscenario is, natuurlijk ook subjectief. Als je het prachtig vind dat de polen slechts 6% van de biodiversiteit bevatten, en dat het verlagen van de biodiversiteit je persoonlijke verlangen is, dan is de stelling natuurlijk onzin.
De aanname dat door de afkoeling waar jij het over hebt op de gehele planeet hetzelfde klimaat zou heersen als nu op de polen heerst, dát is onzin.
Maar mocht men met 'het leven op aarde' de biodiversiteit bedoelen, is global cooling daar een bedreiging van. Lijkt mij lastig te ontkrachten.
Los van de vraag of een afname van de diversiteit per definitie een probleem is, heb je een bron waaruit blijkt dat global cooling leidt tot zo'n afname?
Maar ga gerust je gang.
Volgens mij was het aan jou om je uitspraken te onderbouwen, niet door ze te herhalen of door zelfverzonnen tegenargumenten in het belachelijke te trekken (stroman-argumentatie).
Tot slot is er sprake van global cooling? En dat dan even afgezien van de recente opwarming die veroorzaakt is door de mens. Ik denk van wel. In alle grafieken die ik ken van langere periodes, tientallen miljoenen jaren, of zelfs over honderden miljoenen jaren, lijkt het er sterk op dat we richting een (nieuw) dieptepunt opweg waren. Zelfs in de afgelopen 5 a 10 miljoen jaar is de gemiddelde temperatuur nog aanzienlijk gedaald.
Dan is de ontwikkeling van de soorten en de ontwikkeling van de mensheid dus gepaard gegaan met een geleidelijke afname van de temperatuur. In dat licht bezien begrijp ik niet waarom je het een goede zaak vindt dat deze afkoeling binnen een zeer kort tijdsbestek teniet wordt gedaan.
De beperkte informatie op die pagina bevat geen enkel criterium. Er staan een aantal equivalenten gesommeerd, nu is de (retorische) vraag of die equivalenten relevant zijn of dat ze slechts relevant zijn in combinatie met de totale concentratie van de betreffende stof en in combinatie met de vraag welk deel ervan antropogeen is.
Los daarvan is de informatie op die pagina niet geheel juist. Diatomaire gassen kunnen wél een bijdrage leveren een het broeikaseffect (of liever gezegd: kunnen infrarood licht absorberen), slechts de diatomaire gassen die uit gelijke atomen bestaan doen dat niet, en diatomaire gassen waarvan de atoommassa's weinig verschillen doen dat in mindere mate dan gassen waarbij de beide atoommassa's verder uiteenliggen, zoals HCl.