Rudeoffline schreef:Nee, dat zeg ik niet. Lees m'n post nog es door: ik zeg dat een axioma uit de SRT is dat alle inertiaalwaarnemers dezelfde lichtsnelheid meten. NIET dat "de lichtsnelheid constant verondersteld wordt". Voor versnellende waarnemers hoeft dat volgens dit axioma dus helemaal niet zo te zijn, en dat blijkt inderdaad het geval te zijn.
Daarbij, als je het over gravitatie hebt dan heb je het over de ART. En de wiskundige structuur van de ART is een stuk lastiger dan de SRT (de SRT kun je ook zonder differentiaalmeetkunde, tensoren etc. algebraïsch en meetkundig begrijpen, terwijl je voor de ART echt dit soort wiskunde goed moet begrijpen).
Beste Rudeoffline ok, ik nam je antwoord niet tot op de letter exact, maar
'somehow' deed mijn onvrede met jouw antwoord me aan de volgende Quote denken :
De volgende argumentatie is die van een logisch-positivist die
niet veel opheeft met metaFysica:
Voor iemand die , zonder in metaFysica te vervallen, al onze kennis uit 1e beginselen
wil afleiden, resteert alleen nog de mogelijkheid om enige a-priorische waarheden als
premissen aan te nemen. Maar, een a-priorische waarheid is een tautologie.
En uit een verzameling tautologieen kunnen slechts andere tautologieen worden afgeleid.
Het zou echter absurd zijn om te veronderstellen dat een verzameling van tautologieen
de totale waarheid aangaande het universum zou kunnen bepalen. En dus kunnen we
concluderen dat het niet mogelijk is om het geheel van onze kennis uit 1e beginselen af te leiden.
Een fragment uit de argumentatieleer, te vinden in "het basisboek Logica" door Wim de Jong
te vinden :
http://books.google.nl/books?id=9mzDBv5MTI...gie&f=false
Ik wil slechts zeggen: ik zie jouw antwoord nog steeds als een Tautologie, zeg maar een cirkelredenering.