Er zijn een aantal basisemoties namelijk :
· Boosheid (A)
· Vreugde (B)
· Verdriet ©
· Angst (D)
· Afschuw (E)
· Verassing (F)
Maar in het echt zijn de emoties veel complexer en komen ze tegerlijkertijd voor in verschillende gradaties.
Mijn idee was als volgt: je gaat emoties ontleden door de des betreffende emoties te nummeren. Zie tussen haakjes staande letter.
En die te nummeren van 1 tot 4
1 = licht
2 = middelmatig
3 = heftig
4 = > extreem en overheersend (niet meer tegen te houden)
Voorbeeld: Je wint bij een hockey wedstrijd , maar er word gezegd dat je slecht gespeelt hebt en geen motivatie heb. Je hebt echter ontzettend je best gedaan.
De volgende emoties komen terug.
Boosheid (A) -> door de valselijk beschuldiging
Vreugde (B) -> omdat je gewonnen heb
Verdriet © -> omdat ze niet snappen dat je best hebt gedaan
Angst (D) -> dat het de volgende keer weer gebeurt
Afschuw (E) -> niet echt
Verassing (F) -> als je goed speelt , waarom zeggen ze dat dan
Deze geeft je vervolgens een sterkte
A heftig dus A3
B licht dus B1
C middelmatig C2
D licht D1
E niet
F middelmatig F2
Dus je kan spreken van emotie A3B1C2D1F2 of verkort A3C2F2
Je uiteindelijke emotie is dus boosheid , verdriet en verrassing (verwarring).
Maar blijheid en verdriet zijn tegenovergesteld dus je kan ook spreken van 2-1 = 1 waardoor het bij de vereenvoudiging ook weg valt.
Dus je kan spreken van boosheid en verwarring wat uiteindelijk overblijft.
Maar het probleem is als je dit bij jezelf doet dat je niet alle emoties zal herkennen. En dus niet bij een correct model kan komen.
Ook vind ik niet dat je over een correcte emotie kan spreken als je zegt ik ben boos maar blij dat ik gewonnen heb. Dat is namelijk een leugen dan kan je naar mijn mening beter geen antwoord geven, of zeggen dat je het niet weet.
Ik heb enkel met bepaalde emoties nog een probleem qua indeling. Hiermee bedoel ik emoties zulk als jaloersie en verliefdheid.
Wat vinden jullie hiervan , of weten jullie een beter manier om emoties te begrijpen. Kortom ik kom er niet uit.
ps. Als het hier niet thuis hoort verplaats het dan maar.
Puzzels