Heb je The God Delusion ook gelezen dan?
Yep, Ik heb de God delusion gelezen. Ik denk dat het afhangt waar je staat in het leven met geloof, of hoe je tegen geloof aan kijkt.. hoe je het boek zal ontvangen. Ik ben atheïst en houd me redelijk actief bezit met enig verzet tegen creationisme.
Ik heb zijn boeken niet gelezen. Ik ken hem vooral van YouTube en heb persoonlijk niet zo'n hoge pet op van hem, vanwege zijn opvattingen over God en buitenaards leven en zijn onnozele misvattingen over de blinde vlek van het oog.
Ik vind het nogal kort door de bocht om hem bij voorbaat af te schrijven door wat youtube filmpjes.
Ik begrijp niet dat zo'n vooraanstaand bioloog kan aannemen dat evolutie een oplossing heeft tegen de blinde vlek, en wel in het voortdurend trillen van de oog. Want het oog trilt inderdaad, maar dat heeft een heel ander doel. De grootte van de blinde vlek is van hele andere proporties dan de amplitude van de oogtrillingen. Het is absurd om te denken dat dat helpt tegen de blinde vlek.
Hoe moet ik je verweer hier van zien? Ik heb geen kennis over de blinde vlek in het oog. Bedoel je dat ID hier te pas komt?
Maar ik geloof zeker dat z'n boeken leerzaam zijn en in begrijpbare taal een vrij compleet overzicht geven van de stand van de wetenschap in evolutie. Het is maar dat ik m'n tijd en geld op dit moment liever aan andere dingen besteed (tenzij jij of iemand anders mij kan overtuigen dat het boek veel meer de moeite waard is dan ik nu denk); wie weet lees ik ooit nog dit boek van hem. Bedankt in ieder geval voor je recensie.
Zijn schrijfstijl leest zeker lekker weg. Graag gedaan.. het is een mooi boek in ieder geval.
Rudeoffline schreef:Dawkins opvattingen over biologische kwesties onnozel noemen getuigt in mijn ogen eerder van onnozelheid.
The God Delusion is niet één van zijn sterkste boeken. The Greatest Show wil ik nog wel eens lezen, want dit zijn de boeken waarin Dawkins uitblinkt. Hij zou zich van mijn part wel iets minder mogen mengen in het religieuze debat en zich bij zijn grote expertise houden.
Zijn gevecht tegen religie, en met name het creationisme is helaas wel nodig. Het creationisme gaat bv in de VS flink te ronde met als gevolg dat er al staten zijn waar geen evolutie theorie meer onderwezen wordt, maar een scheppings verhaal. Schoolboeken met plaatjes van dino's uit de hand van Adam en Eva eten. Boeken waar wordt uitgelegd dat de wereld 6000 jaar oud is. En veel mensen nemen dit serieus tot zich.
Ik wil niet al te diep in gaan op dit verhaal maar waar het op neer komt is dat de wetenschap wat mij betreft wel vaker en vooral meer het publiek moet bereiken, zoals RD dat probeert. Wetenschap uitleggen. De prachtige wereld van de Evolutie Theorie tonen en in Jip en Janneke taal aan het publiek aanbieden. Wetenschap is vaak een ver van ons bed show waar mensen niet veel van begrijpen. Wetenschappers zijn gek en lopen in witte jassen.
Ik ga dit weekend aan het boek beginnen. Ik heb hem middels binnen en hij zit vol prachtige high ress fotos. Even De Berninie Mysterie uitlezen :eusa_whistle: