Benodigd vermogen voor rotatie
Geplaatst: di 01 dec 2009, 21:15
Hallo,
Ik wil graag onderstaand probleem oplossen, ik heb zelf al een aanpak geformuleerd en uitgewerkt. Echter, ik krijg zo'n onrealistische (kleine) waarden dat ik begin te twijfelen aan deze aanpak.
We hebben een schijf met daaraan centrisch een as bevestigd (beide van aluminium). De as is gelagerd, de lagers worden wrijvingsloos verondersteld. Aan deze as is een tandwiel bevestigd, met een tandriem is deze bevestigd aan een tandwiel aan een elektromotor met een verhouding 1:3. De overbrenging met de tandriem wordt verliesvrij verondersteld (efficientie van 1). Massa's van de tandriem en tandwiellen zijn verwaarloosbaar. Het is de bedoeling het benodigd vermogen van de motor uit te rekenen waarbij de schijf een hoeksnelheid heeft van 1 rad/s en een hoekversnelling van 1 rad/s^2.
rho = 2700 kg/m^3
Afmetingen (in meter):
d_schijf = 250e-3
h_schijf = 3e-3
d_as = 20e-3
L_schijf = 200e-3
Allereerst bereken ik beide massa's en worden de massatraagheidsmomenten uitgerekend. De verschillende traagheidsmomenten tel ik bij elkaar op om zo tot het totale massatraagheidsmoment te komen. Voor het berekenen van het benodigd koppel vermenigvuldig ik het massatraagheidsmoment met de hoekversnelling, want
M = I * alpha
waarin I = massatraagheidsmoment en alpha = hoekversnelling
Met het moment M is het vermogen uit te rekenen met
P = M * omega
waarin omega = de hoeksnelheid.
De uitkomst is dan kleiner dan 0,1W als benodigd vermogen. Is dit de juiste manier van aanpak? Ik heb nu bijvoorbeeld niet de overbrengverhouding meegenomen, zelf dacht ik dat dit niet nodig was.
Danke,
Jori
Ik wil graag onderstaand probleem oplossen, ik heb zelf al een aanpak geformuleerd en uitgewerkt. Echter, ik krijg zo'n onrealistische (kleine) waarden dat ik begin te twijfelen aan deze aanpak.
We hebben een schijf met daaraan centrisch een as bevestigd (beide van aluminium). De as is gelagerd, de lagers worden wrijvingsloos verondersteld. Aan deze as is een tandwiel bevestigd, met een tandriem is deze bevestigd aan een tandwiel aan een elektromotor met een verhouding 1:3. De overbrenging met de tandriem wordt verliesvrij verondersteld (efficientie van 1). Massa's van de tandriem en tandwiellen zijn verwaarloosbaar. Het is de bedoeling het benodigd vermogen van de motor uit te rekenen waarbij de schijf een hoeksnelheid heeft van 1 rad/s en een hoekversnelling van 1 rad/s^2.
rho = 2700 kg/m^3
Afmetingen (in meter):
d_schijf = 250e-3
h_schijf = 3e-3
d_as = 20e-3
L_schijf = 200e-3
Allereerst bereken ik beide massa's en worden de massatraagheidsmomenten uitgerekend. De verschillende traagheidsmomenten tel ik bij elkaar op om zo tot het totale massatraagheidsmoment te komen. Voor het berekenen van het benodigd koppel vermenigvuldig ik het massatraagheidsmoment met de hoekversnelling, want
M = I * alpha
waarin I = massatraagheidsmoment en alpha = hoekversnelling
Met het moment M is het vermogen uit te rekenen met
P = M * omega
waarin omega = de hoeksnelheid.
De uitkomst is dan kleiner dan 0,1W als benodigd vermogen. Is dit de juiste manier van aanpak? Ik heb nu bijvoorbeeld niet de overbrengverhouding meegenomen, zelf dacht ik dat dit niet nodig was.
Danke,
Jori