Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Weet iemand informatie te vinden op internet.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

da_doc
Artikelen: 0
Berichten: 305
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:37

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Dat is een nogal groot onderwerp ...

http://www.freescience.info/Physics.php
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Speculatie alom denk ik: klik. Op zijn website staat er een talk, maar ik heb technische problemen om alle slides te voorschijn te krijgen.

edit: ik pas de titel even aan, om alle onduidelijkheden te vermijden.
da_doc
Artikelen: 0
Berichten: 305
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:37

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Het gaat daar over de temperatuur van een niet bestaand oppervlak.

Dus ...
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Als het inderdaad gaat om wat er in de blog is geschreven denk ik dat er heel veel bedenkingen te maken zijn (de interpretatie van de grootheden heeft in feite niets te maken met de interpretatie van de grootheden in Newtoniaanse mechanica). Dat er een temperatuur geassocieerd kan worden aan 'niet-bestaande' oppervlakken is op zich niet controversieel, dat is hetzelfde als bij de Bekenstein-Hawking entropie. Maar voorlopig is er geen artikel, laat staan een artikel dat door de peer review is geraakt, dus misschien is elke discussie hiervan een beetje voorbarig (ik zei bijna onnozel).
da_doc
Artikelen: 0
Berichten: 305
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:37

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Dat er een temperatuur geassocieerd kan worden aan 'niet-bestaande' oppervlakken is op zich niet controversieel, dat is hetzelfde als bij de Bekenstein-Hawking entropie.
Waarom schrijf je 'niet-bestaande' tussen quotes? Zien de theoretici nog wel het verschil tussen wiskundig model en realiteit?

Voor de rest maar even afwachten, inderdaad.
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Meestal denk ik wel dat dat verschil duidelijk is ja. Maar ik ben het volmondig met je eens, experimentele waarneming van Bekenstein-Hawking straling zou kwantumveldtheorie in gekromde ruimten gewicht geven. Binnen die modellen echter, is temperatuur even fysisch als het dat is in de thermodynamica van een ideaal gas.
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Tot zover dank voor de reacties.

Ik zie uit naar het vervolg want zoals 't Hooft opmerkt: intrigrerend.
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Voor meer algemene informatie over ideëen dat gravitatie enkel macroscopisch een bruikbaar concept is, google 'emergent gravity' en 'emergent geometry'.

Ik kan het al bij al toch niet laten om, als iets intrigerend genoemd wordt, er grondiger naar te kijken. Enerzijds is er de (in de interpretatie die op die blog wordt gegeven) holografische idee
\(M \propto r^2\)
, en dan is er de Hawkingtemperatuur
\(\kappa \propto T \propto \frac{1}{M}\)
. Als je die zaken gelooft, dan volgt inderdaad
\(\kappa \propto \frac{1}{r^2}\)
. Alleen is in de schwarzschildoplossing
\(\kappa \propto \frac{1}{r_s}\)
(omdat de massa van een zwart gat
\(M\propto r_s\)
).
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Had Padmanabhan een tijdje geleden al een reviewartikel over de thermodynamische interpretatie van de Einsteinvergelijkingen geplaatst op arXiv, vandaag heeft hij een artikel gepubliceerd wat wel verdraaid veel lijkt op Verlinde's redenatie:

http://arxiv.org/abs/0912.3165

Je zou bijna zeggen dat Padmanabhan na het lezen van de Volkskrant zaterdag dit artikel heeft geschreven :')

Ben benieuwd hoe Verlinde hier op reageert.
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Door zijn bestanden van z'n website af te halen, kennelijk.
Gebruikersavatar
Paul_1968
Artikelen: 0
Berichten: 603
Lid geworden op: wo 02 mei 2007, 22:28

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Ik heb even met de zoekfunctie gezocht naar de naam Erik Verlinde, maar heb geen resultaat gekregen binnen dit Forum.

Daarom wil ik hierbij even wijzen op een artikel over zijn fysisch theoretisch onderzoeksresultaat van afgelopen maanden.

Het is een poging om de twee hoofdtakken van de Fysica te vereenigen : de Quantummechanica en de Zwaartekrachtwetten.

Het leukste is dat de wiskunde die nodig is voor de uiteindelijke afleiding de meeste middelbare scholieren niet boven de pet zal gaan.

De impact van zijn ontdekking wordt op dit moment beoordeeld door de specialisten.

Verwijzing: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Verlinde
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Wat mij vooral interesseert is, welk tijdschrift het in zijn hoofd zal halen om dit te publiceren. Blijkbaar is de mediahetze in nederland al niet klein. Moest één of andere amateurfysicus met zo'n afleiding komen, zonder verdere verduidelijking van de interpretaties, zou hij (terecht) genegeerd worden.
Gebruikersavatar
Schwartz
Artikelen: 0
Berichten: 691
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 18:14

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Deze link geeft ook wat inzicht en informatie:

http://www.calphysics.org/articles/gravity_arxiv.pdf
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!