Op dit forum wordt nogal eens gediscussieerd over het wel of niet bestaan van de vrije wil.
Wordt er dan over één en hetzelfde gepraat? Wat is de definitie van 'de vrije wil'.
Wel leuk om even te vermelden:Aan de andere kant heb je de zienswijze waarin juist wel keuzes mogelijk zijn, en een interessante theorie is die van de parallelle universa, waarbij alle keuzes tegelijkertijd worden gemaakt, waardoor de werkelijkheid zich splitst in parallelle werelden. Wij maken daarvan maar één mee maar daarnaast zijn alle andere denkbare scenario's ook werkelijk waar. In dit licht is trouwens de "many worlds interpretation" van quamtumfysica wel grappig, bedacht door Hugh Everett III. (die overigens de vader is van E, muzikant van Eels).
Ik snap je uiteenzetting uiteraard, maar.....(advocaat van de duivel)Aries schreef:Stel je een dichtbegroeid bos voor, met allemaal paden waar je over kan wandelen.
Waar een pad uitkomt, dat ligt vast, dat is voorbestemd en daar hebben de meeste mensen geen invloed op.
Maar het is aan jou om op een kruising een bepaald pad in te slaan of om op enig moment te denken, dit pad gaat ergens uitkomen waar ik niet heen wil dus ik loop terug en kies een ander pad.
Die keuze, DAT is je vrije wil.
Begrijpelijk.... maar het zal er wetenschappelijker dan dit aan toe moeten gaan, anders zal dit topic ongetwijfeld gesloten worden.
Vrije wil slaat op de persoonlijke controle over acties, beslissingen en keuzes, m.a.w. de aanwezigheid van een minimale invloed* van het individu zélf, buiten de invloed van andere factoren om.
*In de laatste (anders geformuleerde) def. wordt wel de minimale invloed van het individu uitgesloten, in tegenstelling tot de eerste def.Nog anders geformuleerd: radicaal determinisme door puur fysische en chemische processen en vrije wil zijn mutueel exclusief.
Maar ook de eerste definitie is filosofie. Immers wat betekent een minimale invloed van het individu?. Definieer minimaal, zou ik zeggen. Ik vind het niet erg wetenschappelijk wanneer woorden als minimaal wordt gebruikt.Al de rest hier is filosofie...
Hoe dat zo? Mijn twee formuleringen sluiten m.i. goed op mekaar aan:*In de laatste (anders geformuleerde) def. wordt wel de minimale invloed van het individu uitgesloten, in tegenstelling tot de eerste def.
Ook zo te herschrijven:Vrije wil slaat op de persoonlijke controle over acties, beslissingen en keuzes, m.a.w. de aanwezigheid van een minimale invloed van het individu zélf, buiten de invloed van andere factoren om.
Nog anders geformuleerd: radicaal determinisme door puur fysische en chemische processen en vrije wil zijn mutueel exclusief.
Daar staat nog steeds hetzelfde.Radicaal determinisme door puur fysische en chemische processen [1] en persoonlijke controle over acties, beslissingen en keuzes, m.a.w. de aanwezigheid van een minimale invloed van het individu zélf, buiten de invloed van andere factoren om [2] zijn mutueel exclusief.
Het toont niets aan, volgens mij. Het impliceert wél dat indien een deterministische visie op de wereld de juiste is, vrije wil inderdaad niet bestaat. Maar dat moet dan eerst nog bewezen worden.De 2de definitie van vrije wil lijkt me een goede def. maar toont m.i. in dat geval dat "vrije wil" niet kan bestaan.
Indien het individu niet gedetermineerd is door de fysische en chemische processen, impliceert dit niet dat de fysische en chemische processen losstaan van het individu.Want als het individu in zijn vrije wil los staat van zijn fysische en chemische processen, wie maakt dan de keus?
Elke controle die uitgeoefend wordt door het individu en niet door bovengenoemde processen.Maar ook de eerste definitie is filosofie. Immers wat betekent een minimale invloed van het individu?
Waarom? Omdat het vlotter klinkt dan de wiskundige synoniemen? "Groter dan 0", als je dat beter vindt...Definieer minimaal, zou ik zeggen. Ik vind het niet erg wetenschappelijk wanneer woorden als minimaal wordt gebruikt.
Ik begrijp de vraag niet...Kan deze minimale invloed qua keuze per individu een andere (af)weging betekenen in zijn keus?
En mét kwantummechanica is het nog steeds een probleem, aangezien niet alles wat op kwantumniveau geldt zomaar naar andere niveaus kan worden gegeneraliseerd.Het geven van een definitie omtrent vrije wil zonder quantum mechanica is een hopeloos probleem.
Nonsens, als dromen uitkomen puur door toeval. En er zijn geen indicaties om iets anders aan te nemen.Omdat dromen uitkomen kunnen we ervan uitgaan dat in onze wereld de tijdlijn vaststaat en dat iedereen die meedoet op deze tijdlijn geen vrije wil heeft.
Dit lijkt mij een onverifieerbare woordensalade...Schwartz schreef:Tenslotte moet het lichaam op een bepaalde plek in de toekomst aanwezig zijn.
Maar nu komt het probleem:
De tijdlijn is gevormd vanuit random toestanden.
Tijdens de vorming ervan ontstond zowel het lichaam(en) en het bewustzijn(en) en de gemaakte keuzen.
Door interferentie van al deze in zowel space als time (ref. spacetime) ontstond onze tijdlijn en ik ben in deze tijdlijn geboren....
Heb ik dan keuzen gemaakt die vrij zijn?
of heb ik keuzen gemaakt die statistisch zijn...
... het zal er wetenschappelijker dan dit aan toe moeten gaan, anders zal dit topic ongetwijfeld gesloten worden.
Dan stelt deze definitie voorop dat 'het individu zélf' bestaat. Je verplaatst de vraag gewoon naar: wat is dit individu zélf dan en hoe verschilt het van de som van alle neurale processen in het zenuwstelsel (anders leidt de gedachtegang gewoon terug tot determinisme en heb je niets meer gedaan dan met definities gegoocheld)?Vrije wil slaat op de persoonlijke controle over acties, beslissingen en keuzes, m.a.w. de aanwezigheid van een minimale invloed van het individu zélf, buiten de invloed van andere factoren om. Nog anders geformuleerd: radicaal determinisme door puur fysische en chemische processen en vrije wil zijn mutueel exclusief.