Bestaat God of niet?
We kunnen nog jaren debatteren, maar dat zal niet leiden tot een sluitend antwoord op deze vraag. Wederzijds is simpelweg geen sluitend bewijs aan te voeren. Laten we dus denken in scenarios en die kansen toekennen.
Hoe weet ik dat God bestaat?
1. Uit de natuur
Hoe kan iets is uit niets ontstaan? Ergens moet toch ook maar één cel of stofje aanwezig zijn geweest om iets als dit universum te laten ontstaan? Waar komt die cel dan vandaan?
Tegenwerping: Makkelijk gezegd, maar jij beweert hetzelfde. Hoe kan God ooit zijn ontstaan?
Antwoord: Dat klopt, helemaal eens. Maar als niet sluitend kan worden bewezen dat een de aarde op een natuurlijke wijze is ontstaan, dan is alleszins redelijke om te veronderstellen dat de aarde op een bovennatuurlijke wijze is ontstaan. Als de stelling op een natuurlijke wijze ontstaan nog niet sluitend is bewezen, is de stelling op een onnatuurlijke wijze ontstaan automatisch nog steeds waar.
2. Uit de bijbel
Tegenwerping: Waarom richt je gelijk op de God van de bijbel, er zijn nog honderden andere geloven en religies.
Antwoord: Er zijn inderdaad nog honderden andere religies. Echter, als je naar de stamboom van de verschillende religies gaat kijken, zul je zien dat een groot aantal terug verwijst naar het jodendom en daarmee het oude testament van de bijbel. Zie ook http://home.hccnet.nl/am.siebers/reli-start.html.
2a. Van in de Bijbelse beschreven historische gebeurtenissen vinden we de bewijzen in de natuur. De meest invloedrijke gebeurtenis op deze aarde is volgens de bijbel de zondvloed geweest. Allerhande verschijnselen in de natuur bevestigen de zondvloed. Voor uitwerking van die verschijnselen, zie: http://www.oldpaths.com/Archive/Lockwood/G...osmos/ch11.html
Tegenwerping: Niemand ontkent dat er een zondvloed heeft ontstaan. Alleen de grootte van de ramp staat ter discussie.
Antwoord: Als wereldwijd in 88 oude culturen uit overlevering verhalen worden teruggevonden die zeer regelmatig, specifiek verwijzen naar 1 gezin of 1 persoon die de ramp overleefde dan moet dat ons toch te denken zetten. Vergeet ook niet, dat het wel een bijzonder grote ramp moet zijn geweest: de gebeurtenis heeft 6000 jaar overlevering doorstaan.
2b. De bijbel is nog nooit weerlegd. In de tijd dat Genesis is geschreven, wisten de mensen nog maar weinig van het heelal af. Natuurverschijnselen die we nu kunnen verklaren, waren toen nog een raadsel voor de mensheid. Onze Germaanse voorouders schreven bijvoorbeeld het onweer toe aan de goden Odin en Freya. Het is toch zeer merkwaardig dat de bijbel niets bevat wat we met onze huidige kennis kunnen weerleggen. Hoe eenvoudig had de bijbelschrijver zich kunnen vergissen, door te beweren dat de aarde plat is, of dat er engelen op de maan leven. Tot op de dag van vandaag staat de bijbel echter nog steeds fier overeind.
Twee scenarios
Tot zover enkele argumenten om de God uit de bijbel bewijzen. Mijn enige doel is om te laten zien dat het net zo aannemelijk is om te zeggen dat God wel bestaat, dan dat God niet bestaat. Aanvaard op zijn minst deze 2 scenarios en ken voor jezelf kansen toe aan de plausabiliteit van elk scenario. Wat ik dan vreemd vind, is dat veel mensen hun leven volledig inrichten op het onbijbelse scenario. Als het bijbelse scenario toch klopt, loopt het niet goed voor die mensen af. Op één of andere manier sluiten mensen zich helemaal af voor het scenario God bestaat en aanvaarden ze de risicos daarvan. Het lijkt wel of mensen het niet willen geloven. En ja, ook dat staat in de bijbel.
Buig toch gewoon voor de Heere en vraag of Hij wil laten zien wie Hij is. Hij zal een echte bidder niet laten staan!
Puzzels