Moderator: physicalattraction
Op de y-as staat de intensiteit; de x-as de golflengte.ik kan je grafiek niet goed aflezen, wat stelt de y-as voor?
De vraag is waarom er een maximum is. En waar komt die 4.9651 vandaan, welke constante is dat?De golflengte waarbij de stralingsintensitieit maximaal is vind je uit λmaxT = kw, waarbij\(k_w=\frac{hc}{4,9651k}\)de constante van Wien voorstelt.
Als je het uitwerkt is het λmaxT = 2,898x10^-3 misschien dat dat je meer zegt.De vraag is waarom er een maximum is. En waar komt die 4.9651 vandaan, welke constante is dat?
Ik heb de uitwerking vorig jaar nog eens moeten maken, en ze was ongeveer 2 blz lang en zeker niet eenvoudig. Ik kon er in geen geval niks intuïtiefs uit halen. Ik zou dan ook het generale advies van de quantummechanica aanhalen: "shut up and calculate".De vraag is waarom er een maximum is. En waar komt die 4.9651 vandaan, welke constante is dat?
Misschien heb je wat aan de uitleg van Michael Fowler. (Ik heb hem zelf nog niet goed gelezen).snaps schreef:van de formules was ik me bewust. Is er geen andere verklaring om het verloop uit te leggen? Je kan het verloop toch moeilijk verklaren omdat 'die formule' geldt?
... Waarom een voorwerp bepaalde frequenties meer intensief uitstraalt dan anderen daarentegen? Valt dit niet uit te leggen?