Kan ik hier voor ook iets anders gebruiken? Bijvoorbeeld gist of andere stoffen, zoals soda of zo iets?
[edit door Miels: oorspronkelijke titel "Bak poeder en azijn - Wat kan ik nog meer gebruiken?" aangepast]
Moderator: Marko
Ik wil Azijn en Bakpoeder bij elkaar in gooien waardoor er stikstof vrij komt. :eusa_whistle:
Als je 2 dingen bij elkaar wilt gooien, maar je hebt 1 van beiden niet, lukt het nooit. Tenzij je er aan kan komen. Bakpoeder is -voor ik schat nog geen euro- in iedere supermarkt te krijgen.Ik wil gewoon bakpoeder en azijn bij elkaar in gooien, maar ik heb geen bakpoeder
Huh? Opmerkelijke reden...sorry voor de weinig en verkeerde informatie die ik gaf, ik ben hier nieuw.
Ik wil gewoon bakpoeder en azijn bij elkaar in gooien, maar ik heb geen bakpoeder, kan ik ook iets anders gebruiken in plaats van bakpoeder? Waardoor er koolstofdioxide vrij komt, sorry voor de weinig en verkeerde informatie die ik gaf, ik ben hier nieuw.
Krijt dus. Heb je krijt?Ja, je kunt ook natriumcarbonaat gebruiken, dat geeft hetzelfde effect.
Mea culpa. Mijn fout. Maar met krijt zou het ook gaan, toch? :eusa_whistle: Ik herinner me nog dat je als je krijt achterin een 'bootje' stak, dat je bootje ging varen op azijn...Krijt is meestal calciumsulfaat of calciumcarbonaat. Natriumcarbonaat is zilversoda, schoonmaaksoda of gewoon soda, zoals te verkrijgen in de supermarkten. Een veelverkocht merk is Driehoek Zilversoda.
Dat ligt eraan waar het krijt van gemaakt is. Tegenwoordig is dit meestel calciumsulfaat met een bindmiddel, terwijl het vroeger vaker calciumcarbonaat was. Waarom dat is veranderd zou ik je niet kunnen vertellen, waarschijnlijk is calciumsulfaat (gips) goedkoper, gemakkelijker te verwerken of heeft het gewoon betere krijteffecten. Calciumsulfaat is verder volledig inert, oplosbaar in niets en reageert niet met zuren. Het enige "spannende" effect is dehydratatie bij hogere temperaturen en hydratatie/uitharding bij toevoeging van waterMea culpa. Mijn fout. Maar met krijt zou het ook gaan, toch? :eusa_whistle: Ik herinner me nog dat je als je krijt achterin een 'bootje' stak, dat je bootje ging varen op azijn...
Ik wist niet dat je kwaad werd... :eusa_whistle:Marko schreef:Hier wordt helemaal niks door elkaar gehaald. Ook bakpoeder en azijn gaat bruisen, en deze combinatie wordt dan ook vaak genoeg gebruikt in hobby-experimenten. Het scheelt doorgaans een gang naar de winkel, omdat de meeste moeders wel bakpoeder en azijn in huis hebben.
Je kunt dingen ook moeilijker maken dan ze zijn.