Deze term sluit mooi aan bij wat ik wil zeggen. De PVV als geheel heeft als groot zwak punt dat ze roepen dat ze Islam Sceptisch zijn ( wat mag in NL, Islam is vaak een ideologische religie en slechts zelden een religie pur sang ) maar dat ze eigenlijk een beetje een hekel hebben aan Marrokanen.
Maar de PVV in Almere is lokale politiek, en deze uitlatingen moet je dus ook lokaal beoordelen. Het enige wat Almere moet doen om voor een goed cultureel aanbod te zorgen, is er voor zorgen dat de mensen snel in Amsterdam en Utrecht kunnen komen.
De gemeente Almere, als iedere grote gemeente, heeft allerlei praatjes en ambities- maar de praatjes en ambities sluiten niet aan bij wat de mensen willen daar. De overeenkomst met Zaanstad is groot. Ook dat is een kunstmatige gemeente, maar om andere redenen. Ook daar zou de eerste prioriteit van de gemeente moeten zijn de middenklasse en de lage inkomens klasse moeten zijn. Wat Almere ook doet, 9 van de 10 mensen die die de middenklasse ontstijgen vertrekken daar.
Nu geeft men geld uit aan voorzieningen waar Jan Modaal niet op zit te wachten, die kijkt 's avonds TV immers. Of gaat de hond uitlaten. Danwel vogeltjes kijken, voor mijn part - maar hij gaat niet naar de hogere kunsten kijken...... Ook werkt hij, net als Suus Modaal, van 9 tot 5. Als ze thuis zijn, zijn ze moe maar hun kinderen niet!
Al het geld wat je uitgeeft aan theather, kan je niet uitgeven aan jeugdcentra, voorlichting, poppodia, enz enz enz....... Dus ga je veel problemen krijgen met de kinderen van Jan Modaal en Suus Modaal...... LIJKT mij. Ik beschik niet over data.
In zijn algemeen kan je inderdaad grote vraagtekens zetten bij al het geld dat naar kunst gaat. Kunst en cultuur. Ook Jazz is een speeltje van de elite. Terwijl de massa voetbal en schaatsen wil, wil de elite Jazz, Museums, tentoonstellingen en klassieke muziek.......
Hier komt het free riders beginsel om de hoek: we betalen allemaal mee aan de hogere kunsten, terwijl slechts enkelingen er daadwerkelijk belangstelling voor hebben. En die enkelingen hebben toevallig erg veel invloed op de overheids uitgaven. Want elite en overheid valt goeddeels samen.
Ja, je kan tegen de elite zeggen: dok dat zelf maar allemaal, we verkopen onze schilderijen en - HUP - weg begrotingstekort. Dat zou echter veel te ver gaan, want de aantrekkingskracht van Utrecht ( de meest intelectuele stad in Nederland ) en Amsterdam ( heeft geen toelichting nodig ) zou verdwijnen als dat type cultureel aanbod wat de elite aantrekt verdwijnt.
De hoofdlijnen van het hier uitgedragen PVV standpunt lijken mij dus ridicuul, maar voor de situatie in Almere zie ik wel degelijk aanknopingspunten. Wat je daar nodig hebt is iets van 8 stadjes van zeg 80 000 inwoners, met allemaal een eigen karakter. Die allemaal snelle verbindingen hebben met Utrecht en Amsterdam. Wat je daar niet nodig hebt is één krachtig stedelijk centrum, beter is 8 gezellige en herkenbare centra.
Grootstedelijke ambities bestaan daar alleen in het stadhuis is mijn indruk.