De lichtsnelheid is constant, maar is de snelheid van het licht altijd zo constant geweest?
Zou het kunnen zijn dat het licht ooit een andere snelheid heeft gehad, bijvoorbeeld net na de oerknal?
Moderator: physicalattraction
U komt wel met vele vragen vandaag.Corneeltje schreef:De lichtsnelheid is constant, maar is de snelheid van het licht altijd zo constant geweest?
Zou het kunnen zijn dat het licht ooit een andere snelheid heeft gehad, bijvoorbeeld net na de oerknal?
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/LichtsnelheidSinds ongeveer 1915 wordt de opvatting van Einstein, dat de lichtsnelheid altijd voor alle waarnemers constant is, algemeen aanvaard. Al meer dan honderd jaar echter zijn er natuurkundigen die alternatieven blijven formuleren en onderzoeken voor dit uitgangspunt. Er wordt namelijk beweerd dat bij metingen voor de snelheid van het licht een afname kan worden vastgesteld. Een van die mensen is creationist Walt Brown. Hij beweerde in 1980 dat de lichtsnelheid in de loop der tijd afnam (of, aangezien c wordt gebruikt in de definitie van de meter, dat de lengte van de meter afnam).
Dit laatste klopt volgens mij niet, want dat zou impliceren dat de lichtsnelheid voor 2 waarnemers (enkel) gelijk is, als ze die tegelijk meten.2/ Dit staat los van het feit of de lichtsnelheid doorheen de eeuwen heen al dan niet een constante, dus dezelfde, waarde heeft gehad.
Goh, zelfs in serieuze kringen kom je het idee nog al eens tegen:Heb je eigenlijk een goede redene waarom je denkt dat die variabel is in de tijd?
Wat probeer je hiermee te zeggen?? Dit lijkt verdacht veel op een cirkelredenering.Als licht een natuurconstante is dan betekent dat dat hij niet veranderbaar is, en dan ook, dat in welke tijd we het ook plaatsen het licht een onveranderlijke snelheid heeft.
Dat 'cirkelredenering' mag jij mij wel even uitleggen, maar inderdaad ik heb het niet duidelijk verwoord. Ik zal nogmaals een poging doen.[...]
Wat ik bedoel is dit:Dat 'cirkelredenering' mag jij mij wel even uitleggen,
Bedankt voor alle reacties! De reden waarom ik mij afvroeg of de lichtsnelheid altijd dezelfde is geweest is: het moment waarop wij nu leven en metingen kunnen doen is maar een piepklein moment gezien de levensduur van het heelal. Wij kunnen er lijkt mij niet zeker van zijn dat de lichtsnelheid 14 miljard jaar geleden dezelfde was als nu.Waarom zou de lichtsnelheid net na de oerknal een andere snelheid hebben gehad ? De vraag wordt dus welke factoren hebben invloed op de snelheid ? Wanneer doen deze omstandigheden zich voor ?
We begrijpen je (i.e.g. ik begrijp je), alleen is datgene wat jij belangrijker vindt simpelweg niet het onderwerp van dit topic.Steentje schreef:Weet niet of jullie mij betgrepen hebben.
De lichtsnelheid t.o.v. ten opzichte van elkaar bewegende personen is steeds dezelfde, en ik neem aan dat dit ook zo was doorheen de geschiedenis van het heelal.
Maar of de snelheid die zij maten vroeger ook 300.000 km/sec was is een andere zaak, waar ik mij persoonlijk niet mee bezighoud. Het feit dat de sneheid dezelfde is, gemeten door tov elkaar bewegende waarnemers is mijns inziens veel belangrijker.