Puzzel Puzzels
apotygma
Artikelen: 0

Lichtbundel

Hallo,

Ik werk in het weekend met licht en geluidssystemen op fuiven, feesten, optredens en dergelijke.

Nu in onze eigen zaal hangen er tegen de muur Led - spots die die naar boven tegen de wand schijnen en dit in twee kleuren Rood en Blauw.

Nu gisteren viel me plots op:

Als ik naar de de blauwe lichtbundel kijk, ik sluit mijn ogen, en open ze daarna weer dan wordt de lichtbundel duidelijk smaller.

Bij de rode lichtbundels is het andersom en word het breder.

We vroegen ons gisteren af wat de wetenschappelijke uitleg hiervoor is .

Daarom even deze vraag

Kunnen jullie me misschien helpen?

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

299792.458

Re: Lichtbundel

Ik gok op het volgende : Wanneer je naar de blauwe straal kijkt wordt je pupil kleiner dmv het gegeven dat een kortere golflengte invalt. En bij de rode straal in vergelijking met de blauwe zou deze een beetje moeten verwijden.

Mijn voorbarige hypothese is dus gebaseerd op de volgende gedachte:

Pupildilatatie is recht evenredig met de golflengte van waargenomen lichtstraal

Waarschijnlijk zijn er personen op dit forum die je zometteen de correcte uitleg kunnen geven, evenals de reden waarom ik het bij het verkeerde eind heb.

Met vriendelijke groeten
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

kotje

Het gaat hier over diffractie van licht. Kijk even naar de kant van een scheermesje. Men ziet het niet scherp door de diffractie van licht is er geen scherpe schaduw. De diffractie van licht is ook groter bij een grotere golflengte.

Daar het rode licht een grotere golflengte heeft dan de blauwe is de diffractie van de rode lichtstraal aan de pupil dus groter dan de blauwe lichtstraal en zien we hem dus groter.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
mcs51mc

Daar het rode licht een grotere golflengte heeft dan de blauwe is de diffractie van de rode lichtstraal aan de pupil dus groter dan de blauwe lichtstraal en zien we hem dus groter.
Die snap ik niet :eusa_whistle:

Diffractie is zoals je zelf zei lichtbreking aan de rand van kleine objecten.

Hoe kan er dan diffractie plaats grijpen aan de pupil?
kotje

mcs51mc schreef:Die snap ik niet :eusa_whistle:

Diffractie is zoals je zelf zei lichtbreking aan de rand van kleine objecten.

Hoe kan er dan diffractie plaats grijpen aan de pupil?
Diffractie is een golf, die rond een hindernis buigt. Hoe groter de golflengte hoe meer de golf achter de hindernis komt.

Zie bv. hier

Vul in google in Diffractie.
mcs51mc

Diffractie versta ik wel, het wordt oa. gebruikt om diameters van zéér dunne draadjes te meten :eusa_whistle:

maar wat ik niet versta is hoe jij diffratie koppelt aan de pupil van het oog, het licht gaat toch gewoon door de pupil van het oog en wordt nergens gebroken.

Vandaar lijn verbazing toen ik jouw uitleg las.

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

kotje

Bij het door de pupil gaan wordt het licht gebogen over de rand van de pupil en de buiging is dus te groter naarmate golflengte groter is.

Lees eens op teletekst rode en tekst van een andere kleur van dezelfde grote ge zult zien dat hij minder scherp is (meer uitgesmeerd).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!