Trimus schreef:[*]Uitgebreid en volledig
[*]Zo objectief/ongekleurd mogelijk
[*]Niet (te) Eurocentrisch
[*]In het Nederlands of Engels
[*]Vlot leesbaar
[*]Chronologisch
[/list]
Ik denk dat je met velen van je eisen problemen gaat krijgen naar het vinden van een aantal goede boeken. Voornamelijk met niet te Eurocentrisch en vlot leesbaar:).
Ik zal je een aantal tips geven, maar het is natuurlijk niet alles.
- The History of the Decline and Fall of the Roman Empire door Edward Gibbon. Een redelijk oud boek, geschreven
eind 18de eeuw, maar Gibbon schrijft wel mooi.
- History of the Modern World door Palmer, Colton en Kramer. Uitgebreid maar vereist een hoog niveau van engels.
- Er zijn nog altijd de ...Notendopseries. Wereldgeschiedenis in een notendop, Religie in een notendop, etc. Goede
samenvattingen, maar wel erg beknopt. Van meerdere auteurs.
- Republiek der Rivaliteiten door P. de Rooy. Nederlandse geschiedenis na 1813. Vind het zelf een mooi en leuk boek
om te lezen, geeft veel inzicht van het Nederland na Napoleon.
- A short history of Asia door Colin Mason. Vereist ook een hoog niveau van engels, maar is niet eurocentrisch:)
In Europa vind je naar mijn mening weinig geschiedenis die gekleurd is, omdat geschiedenis een lange tijd werd gezien als een vorm van wetenschap. De feiten draaide het om, niet om voorkeuren en ideologien. Toch is een overzicht van de wereldgeschiedenis niet zomaar te vinden. Zo wel, dan is het vaak niet volledig. Toch leuk dat je je wilt verdiepen. Succes.