Ik twijfel nog of ik dit niet in Biologie moet plaatsen, maar als moderatoren dit vinden kunnen ze het verplaatsen.
Ik heb eens vernomen dat mensen met dislexie de letters 3 dimensionaal van meerdere kanten bekijken en zo verwisselingen optreden.
Volgens mij is dislexie dan ook geen gebrek maar een evolutie van het menselijk brein, die welliswaar nog wat verder door moet zetten.
Mogelijk zijn er al mensen waarbij dat beter doorgezet is en die daardoor een hogere mate van inteligentie hebben.
Kan handig zijn voor striptekenaars, en mensen die met 3D programma's werken.
Zo had ik mijn collega een puzzelje voorgelegd waarbij je een uit een papiertje gevouwen 3 D figuur moest namaken zonder het aan te raken.
Haar lukte het niet, maar haar zoon, die dislex was keek even en knipte het zo na.
Ook een andere colega had ik het voorgelegd, en die knipte het ook zo na, bleek ook lichte mate van dislexie vroeger vastgesteld te zijn.
Voor dit puzzeltje moet je dus wat ruimtelijk inzicht hebben en de boel van meerdere kanten kunnen indenken. Er zijn maar weinigen die het snel lukt het na te maken, maar deze 2 dislexen deden het in enkele minuten.
Of is er ooit vastgesteld dat dislexie door een gebrek aan iets komt, denk het niet.
Puzzels