Raspoetin schreef:Als je voor- of achterwielaandrijving kiest, is er, afgaande op
de Nationale Wetenschapsquiz 2008, geen verschil:
Ik weet niet of er verschil is als je gaat sturen "als een tank".
Het voordeel van sturen als een tank is dat je om je eigen as kan draaien. Het nadeel is dat de stand van de wielen niet overeenkomt met de richting waarin ze rijden, oftewel er is veel meer "schuiven".
Nu weet ik niet wat de kenmerken van het circuit zijn, maar dat maakt een hoop uit. Is het meer een racecircuit met in principe vlakke baan en bochten waar je normaal een autootje door heen kan rijden, of is het meer een soort hindernisbaan met moeilijke manoeuvres? In dat eerste geval lijkt mij autosturing handiger, in het tweede geval is tanksturing misschien makkelijker. Met een zelfsturend voertuig heeft tanksturing het voordeel dat het makkelijker is om "rond te kijken" zonder je te verplaatsen. Maar da's natuurlijk niet echt snel en aangezien je het hebt over een
racewagentje gok ik dat het de bedoeling is om snel te gaan

Een ander voordeel van tanksturing is dat het mechanisch eenvoudiger is om alle vier wielen aan te drijven (wederom vooral zinvol in "ruig terrein"). Sturende wielen aandrijven wordt snel erg groot in Lego (maar ik weet niet in welke schaal ik moet denken).
Een derde systeem is overigens vierwielsturing. Je kunt dan een kleinere draaicirkel maken dan met voor- of achtersturing.
Volgens mij is het zo dat bij voorwielsturing als je naar links stuurt je het zwaartepunt naar links verplaatst. Bij achterwielsturing als je naar links stuurt verplaats je het zwaartepunt iets naar rechts (je zwenkt uit). Ik weet niet wat handiger is. Eén reden voor voorwielsturing is dat dat is wat we gewend zijn, dus dan is het misschien makkelijker om het ding te laten sturen. Trouwens, Formule 1-wagens hebben voorwielsturing, da's vast ook niet voor niks
