Voor mijn profielwerkstuk over het bloedsuikergehalte wil ik ook uitleggen hoe de glucosemeter werkt. Dit staat wel uitgelegd in de handleiding, maar ik heb er toch een paar vragen over. Dit heb ik tot nu toe:
Voor het bepalen van de bloedglucosespiegel is gebruik gemaakt van een glucosemeter, namelijk de Accu-Chek Sensor. Het meetprincipe berust op het volgende: het enzym glucose-dehydrogenase zet de glucose in het bloedmonster om in gluconolacton. Hierbij komt een elektron vrij dat een verbinding aangaat met hexacyanoferraat (III), waarbij de gereduceerde vorm onstaat, namelijk hexacyanoferraat (II). Op de teststrip bevinden zich twee elektroden en doordat er een elektrische spanning loopt tussen die elektroden wordt hexacyanoferraat (II) weer omgezet in hexacyanoferraat (III). Hierdoor ontstaat er een kleine stroom die door de meter wordt gelezen. De meter zet het signaal vervolgens met behulp van een codechip om in de leesbare gegevens op het scherm. Hoe hoger dus de concentratie glucose in het bloed, hoe groter de stroom is die er gaat lopen en hoe hoger de waarde die zal worden aangegeven op het scherm.
Een paar vraagjes: Hoe wordt hexacyanoferraat(II) dan weer omgezet in hexacyanoferraat(III)?
En de laatste zin heb ik zelf verzonnen. Leek me logisch, maar weet niet zeker of dit klopt?
En klopt de rest van t stukje ook gewoon?
Alvast bedankt!
Puzzels