Anonymous
Artikelen: 0

Wat zijn de kosten om 1 kilo de ruimte in te krijgen?

hoi,

ik ben een student aan de hogeschool brabant, ik studeer werktuigbouwkunde en hiervoor heb ik elektronica gestudeerd. Ik heb stage gelopen in de lucht en ruimtevaart. Dit heeft mij altijd al geinterreseerd.

Nu ben ik bezig met een casus te schrijven over mars reizen, en ik ben in de loop van de jaren een paar getallen vergeten.

dus mijn vraag is:

wat kost het ongeveer aan brandstof per kg lading om van:

aarde gelijk naar mars te gaan,

aarde naar de maan

en van de maan naar de aarde,

ik wil namelijk en proefe gaan doen met zwaarte kracht en energie voor een aanral aankomende studenten. en ik wou dit onderwerp gebruiken in onze theoretische stuk voor dat we met de testen beginnen (ik ga schieten met een kruisboog om zo de verhouding tussen zwaartekracht, voortstuwing en benodigde energie in beeld te brengen)

alvast bedankt,

mvg,

Remco
Anonymous

Re: Wat zijn de kosten om 1 kilo de ruimte in te krijgen?

ik heb ergens gelezen dat de brandstof die nodig is om 1 kg in aarde te brengen 2200 dollar is,

klopt dit ongeveer?

(zonder de papier winkel hier om heen, dus echt brandstof kosten)
DePurpereWolf

Wat wil je als brandstof gebruiken?

Waterstof en zuurstof?

Plutonium?

H3?
Anonymous

DePurpereWolf schreef:Wat wil je als brandstof gebruiken?

Waterstof en zuurstof?

Plutonium?

H3?
gewoon, wat de NASA nu gebruikt, ik weet niet welke dat is, het is om "vracht" te vervoeren, ik weet dus niet welke ze daar voor zo gebruiken. maar dacht waterstof en zuurstof
arjesara

Zijn een aantal mogelijke brandstoffen die de NASA ter beschikking heeft. Trouwens, ik weet dat een kennisje bij de TUDelft een tijdje geleden een afstudeeronderzoek hiernaar heeft gedaan, misschien een idee om te gaan zoeken bij de TUDelft onder afstudeerverslagen?
Anonymous

Zijn een aantal mogelijke brandstoffen die de NASA ter beschikking heeft. Trouwens, ik weet dat een kennisje bij de TUDelft een tijdje geleden een afstudeeronderzoek hiernaar heeft gedaan, misschien een idee om te gaan zoeken bij de TUDelft onder afstudeerverslagen?

oke, dank je wel!
joris84

wat zijn de kosten om 1 kilo van iets in een baan richting de zon te sturen?

dit m.b.t een ideetje dat ik in gedachten heb
jkien
Moderator

wat zijn de kosten om 1 kilo van iets in een baan richting de zon te sturen? dit m.b.t een ideetje dat ik in gedachten heb
$22000 per kg, heb ik wel eens gelezen. 1
joris84

oke bedankt, maar in het stuk lees ik ook meteen de ontkrachting van mijn idee: radicactieve rotzooi de ruimte inschieten

What about nuclear waste? A nuclear reactor releases about 25-30 tonnes of spent fuel every year. With our dream budget of $1,000/kg, that would cost about $25 million to launch a single reactor’s waste into orbit. According to Wikipedia, there are 63 operating reactors in the US, so it would cost about $1.6 billion/year to dispose of the nuclear waste generated.

It’s been estimated that Yucca Mountain – the United State’s current plan to store nuclear waste – will cost about $58 billion to store waste over the course of 100 years. So storing waste in Yucca Mountain will cost about 1/3rd the price of launching that material into space. Not to mention the terrible risk of launching rockets full of nuclear waste into space – imagine what might happen if a rocket exploded in mid-flight…
Jan van de Velde
Moderator

Not to mention the terrible risk ...
Oh, but please do mention that....

Ook al zou het tientallen malen goedkoper zijn dan langdurige opslag, laten we dát vooral maar niet doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
joris84

daar is het eigenlijk toch wel te gevaarlijk voor.

maar nu had ik nog een ideetje(schiet me net te binnen),

de vs heet een x aantal 1000 kernkoppen. (rusland ook trouwens).

een raket afgevuurd uit een onderzeeër heeft een bereik van 12km

stel nou dat je zo'n raket verticaal omhoog schiet, zou hij dan de ruimte kunnen bereiken? want zo zou je er relatief goedkoop af kunnen komen.

(als je met 12km horizontaal vliegen het equivalent van X km verticaal(buiten de aantrekkingskracht van de aarde) vliegen kan bereiken)
joris84

ik kon niet meer editen.

maar ik denk eigenlijk niet dat zo'n raket dat haalt.
Jan van de Velde
Moderator

een raket afgevuurd uit een onderzeeër heeft een bereik van 12km
ik lees daar 12 DUIZEND km. En dit zijn zg ballistische raketten, met hoe dan ook vergelijkbare risico's op mislukte lanceringen met alle gevolgen vandien.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
joris84

ik lees daar 12 DUIZEND km. En dit zijn zg ballistische raketten, met hoe dan ook vergelijkbare risico's op mislukte lanceringen met alle gevolgen vandien.
duizend ja ;)

een kans op een mislukt lancering is heel klein, want anders hadden ze waarschijnlijk niet in een onderzeer gezeten
Jan van de Velde
Moderator

hmm, als die onderzeebootdingen failsafe zouden zijn, waarom passen we die technologie dan niet toe om bemande ruimteveren te lanceren?

De kans op een ongeval met een kernreactor is overigens ook heel klein:

Afbeelding

Terug naar “Ruimtevaart”