Wegens de opgelaaide discussie kernreactoren door "Japan" wil ik slechts een klein deel eruit lichten en wel het koelwater.
De plutonium-staven worden gekoeld met water,dat er dus verwarmd (hoog verwarmd) uitkomt.
De reactor Borsele loost-voor zover ik weet- dat verwarmde koelwater op de Westerschelde en dat gaf kritiek vanuit de Milieu-beweging.
Mij beperkende tot Zeeland,waar de kernreactor staat:
Het ecosysteem van de Westerschelde wordt (ongunstig) beinvloed;mogelijk ook al doordat Belgie flink dropt op de Zeeschelde in hun gebied met water van de Doel-reactor en rioolzuiveringsinstallaties.
Is er al eens overwogen om dat koelwater te gebruiken voor (nieuwe) stads (-wijk)verwarming ,industrie -en kasgebieden,etc.en dan te lozen na afkoeling in dat verwarminssysteem.
Als tussenstation zou een warmtewisselaarscentrale kunnen worden gemaakt om evt. stralingsproblematiek te beperken tot de ww-centrale.
De huidige in omloop zijnde warmtepompen zijn gebaseerd op grondwatertemperaturen,waarbij er gebruik wordt gemaakt van nmm. grondwater van ca. 15-20 graden C.
Puzzels