Het volume van één mol is bij elk gas hetzelfde onder dezelfde omstandigheden (temperatuur + druk).
Het volume van de moleculen zelf is verwaarloosbaar.
Dat laatste is wel logisch,
maar...
is de beweeglijkheid van elk molecuul in de gasfase gelijk onder dezelfde omstandigheden?
Mij lijkt het logisch dat het soort gas ook een rol speelt!
Neem nou bijvoorbeeld (het broeikasgas) CO2.
Deze absorbeert infraroodstraling (warmte; temperatuur) veel beter dan andere gassen.
Met zo'n eigenschap vraag ik me dan af of er meerdere factoren een rol spelen bij de beweeglijkheid van een molecuul dan alleen temperatuur en druk?
Puzzels