Momenteel draait er Windows 7 op m'n portable. Onlangs kwam ik in gesprek met iemand die m'n interesse wekte voor Linux Mint. Het gesprekje erover was echter nogal kort, dus zit ik nog boordevol met vragen. Bovendien was/ is Linux een totaal onbekende voor me (ik kende niet veel meer dan de naam ervan). Nu ik echter al een uurtje heb gesurft op internet naar wat bijkomende info, voel ik de interesse weer opkomen. Maar ik wil hier toch nog even enkele vragen voorleggen vooraleer ik definitief beslis het te proberen:
(1) Zeker in eerste instantie (en mogelijks ook in de toekomst), wil ik Windows 7 behouden naast Linux. Ik begreep dat dit kan via een CD of een USB-stick, als manier om Linux uit te testen. Klopt dit?
Kan je, zonder veel kwaliteitsverlies, de 2 systemen ook blijvend naast elkaar gebruiken, als je Linux installeert op je vaste schijf (dus kan dat naast Windows 7 op de vaste schijf)?
(2) M'n gesprekspartner raadde me Linux Mint aan. Welke kenmerken heeft Linux Mint in vergelijking met de andere Linux versies?
(3) Welke zijn de belangrijkste voor- en nadelen van Linux in vergelijking met Windows 7?
(4) Is Linux makkelijk te bedienen, als je enkel Windows 7 kent?
(5) Ik heb al heel wat programma's geïnstalleerd onder Windows 7 (bv. spss 18, Word 2007). Kan ik deze programma's blijven gebruiken onder Linux, zonder dat ik daarvoor een nieuw programma moet bestellen?
(6) Het oog wil ook wat... Onder Windows 7, heb ik (vind ik zelf) een leuk bureaublad ed. Is dit ook mogelijk met Linux en valt dit dus ook op te frissen met 'nuttige' en leuke gadgets?
(7) Is Linux moeilijk om te installeren? Ik heb zo'n jaar geleden zelf Windows 7 geïnstalleerd, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit nog zelf zou doen.
Bedankt!
Dido
Puzzels