Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jordi_0071
Artikelen: 0

grootte van iets bepalen van verre afstand?

hey, hoe kan je bijv van een planeet ofzo waar we nog niet zijn geweest bereken hoe groot ze zijn?

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

peterA

Re: grootte van iets bepalen van verre afstand?

hey, hoe kan je bijv van een planeet ofzo waar we nog niet zijn geweest bereken hoe groot ze zijn?
Je slaat een stokje in de grond van een meter lengte....en dan....

Flauw grapje ik weet het....
huh?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Math

jordi_0071 schreef:hey, hoe kan je bijv van een planeet ofzo waar we nog niet zijn geweest bereken hoe groot ze zijn?
Je slaat een stokje in de grond van een meter lengte....en dan....

Flauw grapje ik weet het....
Idd erg flauw, hij is in de richting van: kijk in de atlas. De weermannen weten ook het weer te voorspellen nadat ze de krant hebben gelezen... :shock:

Eerlijk gezegd heb ik zo snel geen idee over hoe het wel zit.
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
John Nash

D.m.v. berekeningen aan het licht dat er vanaf komt (weerkaatsing...anders zie je hem ook niet:P) kan men bepalen op welke afstand iets is. Aan de hand van die gegevens is vrij makkelijk te berekenen hoe groot het zichtbare deel is.

En oja, grootte staat wat netter.
Math

En oja, grootte staat wat netter.
Aangepast!
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
John Nash

En er zitten nog twee taalfouten in de titel, maar mij hoor je niet hoor. :wink: :shock:
blaze

D.m.v. berekeningen aan het licht dat er vanaf komt (weerkaatsing...anders zie je hem ook niet:P) kan men bepalen op welke afstand iets is.
toevallig vanmiddag gelezen:

voor dichtbijstaande sterren: die bewegen relatief door de aardrotatie. als je kan berekenen welke baan ze schijnbaar volgen, kan je berekenen hoever ze staan. voor planeten geldt hetzelfde.

voor verder afgelegen sterren(stelsels): indirecte methode.

er bestaan verschillende soorten sterren (blauwe gele witte rode e.d.). Dit hangt af van hun uitgestraalde lichtintensiteit. Deze verzwakt naarmate het licht meer afstand aflegt. Als we van sterren weten wat hun uitgezonden lichtintensiteit is, en hoe deze intensiteit verzwakt*, kunnen we berekenen hoe ver ze staan.

* dit kan je doen via de eerste methode: je weet hoe ver een bepaalde ster staat, en welke intensiteit ze uizendt, en welke je ontvangt, dus kan je een verband leggen tussen afstand en verloren intensiteit.

met dank aan meneer Hubble
Louis

* dit kan je doen via de eerste methode: je weet hoe ver een bepaalde ster staat, en welke intensiteit ze uizendt, en welke je ontvangt.
Hoe weet je het verschil tussen wat je uitzend en wat je ontvangt?

DMV andere straling dan het zichtbare licht?

Louis
blaze

bepaalde typen sterren zenden altijd dezelfde lichtkracht uit. Als we er zo een hebben die dicht genoeg staat, kunnen we dat verband tussen afstand, relatieve en absolute lichtkracht vinden (want we kunnen de afstand berekenen)
Brinx
Lorentziaan

Voor veel sterren is de parallactische verschuiving erg handig om te gebruiken ( http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax ). Voor planeten in ons zonnestelsel kun je de afstand bepalen door gebruik te maken van hun omlooptijd rond de zon (te meten door de planeet een tijdje te volgen en een baan op te stellen) en daaruit de parameters van hun baan te halen. Gecombineerd met de aardbaan en wat meetwerk kom je dan op de momentane afstand aarde - [planeet] uit. Teruggekaatst licht van planeten is minder nuttig, omdat er zo'n grote verscheidenheid is in albedo van objecten die zelf geen lichtbron zijn (maar het slechts weerkaatsen). Een maantje van Saturnus bijvoorbeeld, Phoebe, heeft een albedo van 0.05 in zichtbaar licht. Dat betekent dat het maantje slechts 5% van het ontvangen zonlicht terugkaatst. Het maantje is dus verrassend lichtzwak voor een object van die grootte, waardoor je, puur gebaseerd op lichtmetingen en uitgaand van een albedo van bijvoorbeeld 0.5 (je kent de aard van het oppervlak nou eenmaal niet als je zo ver weg bent!), zou denken dat hij veel verder weg staat. Hierbij heb ik het feit dat je kunt zien dat het maantje om Saturnus heen draait maar even weggelaten - die waarneming geeft je natuurlijk al een heel wat betere afstandsschatiing vanaf aarde!
Anonymous

Je leest wel eens "de maan was zo groot als een voetbal", of "het vliegtuig was een stipje". Iedereen(?) herkent dit. En is het onzin? Of niet?

Hoe komt het dat wij ons iets kunnen voorstellen bij zo'n aanduiding?

Ik heb veel "slimmerds" bovenstaande vraag gesteld, en doorgaans wilden ze er geen uitspraak over doen, of ze werden boos!

Mijn eigen onderzoeksresultaat gaat in deze richting:

"Wij projecteren datgene wat we zien in het 'oneindige' op een scherm op circa 25 meter afstand. Hun grootte relateren wij dan aan voorwerpen binnen onze belevingswereld. Onze belevingswereld is kennelijk niet groter dan 25 meter"

Wat denken jullie hiervan?

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Anonymous

De proef ging als volgt.

Op een vakantie liep ik met mn toilettas buiten (ongeveer zo groot als een voetbal). Dr was een mooi strak maantje.

Ik heb toen mn tas op een paaltje gezet. En ik liep vervolgens zover terug dat de maan net zowat afgedekt werd door de toilettas. Die afstand was ongeveer 25 meter. Ik vond dat de maan ongeveer zo groot was als mijn toilettas (of als een voetbal).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!