Een voorbeeld hieronder. Ik weet wel hoe je uit de cartesische vgln de richtingsgetallen bekomt (dat heb ik uitgerekend), maar niet de volledige parametervgl, hoe doe je dat?
Hartelijk Bedankt!!

Dit is onhandig, hoewel het kan.mcfaker123 schreef:Hallo, weet iemand hoe je een Parametervoorstelling van een rechte kunt opstellen vanuit een cartesische vgln?
Een voorbeeld hieronder. Ik weet wel hoe je uit de cartesische vgln de richtingsgetallen bekomt (dat heb ik uitgerekend), maar niet de volledige parametervgl, hoe doe je dat?
Hartelijk Bedankt!!![]()
Ik zit me dezelfde vraag maar snap het niet helemaal.Safe schreef:Dit is onhandig, hoewel het kan.
Handiger is: werken met de normaalvector (nv) en het inproduct.
Vb: nv1 (1,2,-3)()=0
nv2 (1,-2, 3)()=0
Zorg eerst voor (minstens) één kental 0 door een lineaire combinatie: (1,2,-3)+(1,-2,3)=2(1,0,0)
Dus: (1,0,0)(0,...,...)=0
(1,-2,3)(0,3,2)=0
Een rv van de snijlijn is dan (0,3,2).
Neem de twee verg van de vlakken. Kies bv z=0 en los x en y op. Dat geeft een punt van de snijlijn.
Noem: nv3=(1,0,0)Safe schreef:Zorg eerst voor (minstens) één kental 0 door een lineaire combinatie: (1,2,-3)+(1,-2,3)=2(1,0,0)
Dus: (1,0,0)(0,...,...)=0
(1,-2,3)(0,3,2)=0
Een rv van de snijlijn is dan (0,3,2).
Neem de twee verg van de vlakken. Kies bv z=0 en los x en y op. Dat geeft een punt van de snijlijn.
Kies: nv3.rv=0 en nv1.rv=0 dat geeft dus rv=(0,3,2)Nick1 schreef:Ik zit me dezelfde vraag maar snap het niet helemaal.
dus nv1 en nv2 dat zie ik nog. Dan ga je een lineaire combinatie maken, dat snap ik ook.
Maar wat doen daarna we met die lineaire combinatie?
En rv = nv2 maal ???